سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شیخ در سیزدهمین همایش ملی علمی فرهنگی خلیج فارس
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 بازدید: 172

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شیخ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنرانی در سیزدهمین همایش ملی علمی فرهنگی خلیج فارس، ضمن اشاره به جعل نام خلیج فارس از سوی برخی کشورهای عربی و سازمانهای شبه علمی بین المللی به ریشه‌های تاریخی این جعل اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شیخ، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تلاش رهبران عربی برای این جعل تاریخی گفت: در دوره‌ای، جمال عبدالناصر یک رویکرد پان‌عربیسم را مطرح کرد و برای اینکه بقیه کشور‌ها را هم با خود همراه کند، دست روی خلیج فارس گذاشت و در مکاتبات رسمی آن زمان و حتی قبل از شروع رویکرد پان‌عربیسم خود از نام خلیج فارس استفاده کرده است. پس از آن و به دنبال این کار او، اتحادیه عرب کاربرد نام خلیج فارس را برای کشور‌های عربی ممنوع کرد. تا این اواخر جهان شاهد خیزشی از سوی مردم بود و منجر به این شد که بسیاری از کشور‌ها از استعمال نام جعلی عقب‌نشینی کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خلیج فارس حوزه خاص و استراتژیکی است، افزود: برخی کشور‌های کوچک حوزه خلیج فارس اتکاء به قدرت خارجی و نه قدرت داخلی خود دارند و در دامن زدن به این مسئله نگاهشان به بیرون بود، در حالی خواست مردمانشان چیز دیگری است. مردم ما آماده‌اند هرگونه واکنشی نیاز باشد از خود بروز دهند. کشور‌های کوچک حوزه خلیج فارس هم تنها به صدور بیانیه‌های آبکی بسنده می‌کنند و چیزی برای عرضه ندارند.

وی افزود: خلیج فارس موقعیت خاص استراتژیک خاصی دارد و از سویی کشورهای کوچک در آن سوی خلیج فارس واقع شده اند که به قدرت خارجی اتکا دارند.

به گفته این نماینده مجلس، کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس به دلیل ناتوانی در ورود به مناسبات سیاسی مانند ماجرای فلسطین به دنبال آدرس غلط دادن به مردم خود هستند اما مردم این کشورها واکنشی از خود در برابر اطلاق نام جعلی به خلیج فارس نشان نداده اند.

نماینده مردم تهران در پایان اظهار داشت، مردم ایران در برابر خلیج فارس کوتاه نیامده و نسبت به آن تعصب دارند. ایران آماده بروز هر نوع واکنش از خود است.

لازم به ذکر است سیزدهمین همایش ملی علمی- فرهنگی خلیج فارس در تاریخ 14 اردیبهشت سال جاری با هدف پاسداشت نام و بیان مزیت های سیاسی، فرهنگی، گردشگری و اقتصادی خلیج فارس در محل دانشگاه علم و فرهنگ با حضور مسئولان، علاقمندان، پژوهشگران و دانشجویان برگزار شد.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi