بررسي تاثير بهره مندي از توانمندي جوانان نخبه بومي در توسعه گردشگري و ارائه يک مدل از سيتم دانش محور با رويکرد توانمندسازي نخبگان بومي به منظور توسعه گردشگري- مطالعه موردي: استان بوشهر
چهار شنبه 25 مهر 1397 بازدید: 858

 

عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   تير و شهريور 1396 , دوره  4 , شماره  12  .
 
 
 
 
نویسندگان:  بلوري فرد الناز, كابارن زاد قديم محمدرضا, شالچيان رابع فاطمه
 
 
 
چکیده: 

امروزه صنعت گردشگري به عنوان يکي از بازوهاي توانمند دستيابي به توسعه پايدار، روند رو به رشد در کشورهاي پيشرفته و در حال توسعه را پيش روي دارد. سازمان جهاني جهانگردي، فعاليت هاي صنعت گردشگري را به دسته هاي گردشگري فرهنگي، گردشگري طبيعي، گردشگري تجاري، گردشگري مذهبي و گردشگري ورزشي تقسيم کرده است. از آن جا که استفاده از نخبگان در مسير توسعه کشورها همواره مورد توجه و تاييد پژوهشگران و صاحبان حرف بوده است، در صنعت گردشگري نيز استفاده از توانمندي هاي بالقوه ايشان، شايسته توجه است. در اين مطالعه به تاثيري که جوانان نخبه بومي در توسعه گردشگري در بندر بوشهر مي توانند داشته باشند، پرداخته شده و نتايج اين پژوهش نشان داد که نخبگان بومي حوزه هاي فرهنگ، صنعت و تجارت، ورزش و مذهب مي توانند با تاثيري که در جامعه ملي و بين المللي مي گذارند، سفيران خوبي براي معرفي استان بوشهر و هم چنين فرهنگ جنوب کشور و خليج فارس باشند و در جذب گردشگر و تشويق سرمايه گذاري در اين منطقه نقش قابل توجهي را ايفا کنند. اين مطالعه با ارائه مدلي نشان داد که بهره مندي از يک سيستم دانش محور با رويکرد نخبه پروري بومي در توسعه گردشگري در استان بوشهر تاثير قابل توجهي دارد. نيز نشان داد که سيستم هاي دانش محور از طريق توانمندي، شايستگي، معناداري و حق اختيار نخبگان بومي موجب توسعه گردشگري در استان بوشهر مي شود.

 

كليد واژه: گردشگري، نخبگان بومي، بوشهر، سيستم دانش محور، توانمندي

این مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.
 
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi