در دوازدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس: آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر: نقش تعیین‌کننده خلیج فارس در تحولات بین‌المللی
شنبه 15 اردیبهشت 1397 بازدید: 114

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA) به نقل از ایسنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر در همایش ملی علمی فرهنگی خلیج فارس در دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: خلیج‌فارس در جغرافیا و تاریخ عمری حدود ۵۰۰هزار سال دارد، همه اذعان دارند که خلیج‌فارس محصول یک عملیات درون‌زمینی به واسطه جوشش آتش‌فشان در همین منطقه و سرازیر شدن آب‌های اقیانوس هند به پایین‌ترین فلات قاره جهان در عهد چهارم دوره زمین‌شناسی است.

وی گفت: قطعاً این موضوع علمی نشان می‌هد خلیج‌فارس بخشی از سرزمین ایران بوده است و این تحولات زیستی موجب این شده است خاک ایران به آبراهی تبدیل شود که منشأ و کانون تحولات بزرگ سیاسی و حتی علمی و فناوری باشد.

وی با بیان این‌که از دیرباز و از زمانی که دانشمندان پیرامون تحولات جهان و جغرافیا صحبت کرده‌اند، خلیج‌فارس به زبان‌های مختلف تعبیری داشته است که نشان از فارسی بودن این آبراه دارد،   گفت: جغرافیای خلیج‌فارس در توسعه ایران و سرزمین پارس همیشه تأثیرگذار بوده است. تاریخ‌دانان بزرگ همگی اعلام کرده‌اند که این خلیج، خلیجی فارسی است، اما در برهه‌ای از تاریخ شخصی انگلیسی در یکی از مقاله‌های خود در یکی از روزنامه‌های کشورهای عربی یک تشکیک توصیفی بر نام خلیج‌فارس ایجاد کرد.

او با بیان این‌که همه تاریخ‌دانان اعتقاد دارند خلیج‌فارس فارسی است، اضافه کرد: افرادی که اعتقاد دارند این خلیج فارسی نیست اعتقادشان ریشه در تفکرات انگلیس دارد.

امام‌جمعه بوشهر افزود: هر چند این آبراه سومین آبراه بزرگ جهان است، اما تعیین‌کننده‌ترین آبراه بین‌المللی در تحولات جهانی است. خلیج‌فارس را از منظرهای مختلف ازجمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی و فناوری می‌توان بررسی کرد.

او ادامه داد: از منظر اقتصاد، خلیج‌فارس بی‌تردید مهم‌ترین جغرافیای اقتصاد جهان است. همه شما می‌دانید باارزش‌ترین جغرافیای اقتصاد، اقتصاد کرانه‌ای است که می‌تواند تولید ناخالص ملی و تولید ثروت را در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه گردشگری که نقش مهمی در متن و کرانه دریا دارد، داشته باشد. در حال حاضر برخی از کشورهایی که در آمار به‌عنوان کشور پیشرفته نام برده می‌شود، ۵۰‌ درصد از تولید ناخالص آن‌ها مبتنی بر اقتصاد دریاپایه است و این می‌طلبد که بزرگان عرصه اقتصاد طرحی نو برای اقتصاد ایران خصوصاً در جنوب ایران بر اساس اقتصاد دریاپایه داشته باشند.

صفایی بوشهری همچنین به اهمیت گردشگری و نقش دریا در این صنعت اشاره کرد، افزود: اگر گردشگری با مبانی مهم این حوزه که دارای یک سند و افق و نگاه جامع مانند گردشگری فرهنگی، گردشگری تاریخی، گردشگری پزشکی و... همراه باشد و نتیجه آن رشد در عرصه‌های مختلف باشد، قطعاً می‌تواند در رشد و توسعه اقتصاد کشور تأثیری شگرف داشته باشد. به همین دلیل است که ما می‌توانیم با تنظیم سند دانش‌بنیان و برنامه‌ریزی صحیح، به شکوفایی اقتصاد براساس آنچه مدنظر مقام معظم رهبری است دست یابیم.

او بیان کرد: استان بوشهر از دیرباز با ۹۳۶ کیلومتر مرز دریایی که ۷۰۷ کیلومتر آن کرانه‌ای است توانسته نقش مهمی در اقتصاد و سیاست ایفا کند. در سال ۹۰۳ هجری قمری زمانی که کشتی‌های استعماری به این منطقه حمله کردند، خط مقاومت در این منطقه تشکیل شد و مردمان دلیر بوشهر، شکوه مقاومت آفریدند، چهار بار انگلیسی‌ها به این منطقه حمله کردند، اما هر چهار بار به‌همت مردم دلیر و بلندهمت و حمایت‌های علمای دینی منطقه، این مردم حماسه آفریدند و اکنون جز گورستان هیچ اثری از انگلیسی‌ها در این منطقه نیست.

وی افزود: این استان شاهد دلاورمردی‌های بزرگی بوده است و خون‌های به زمین ریخته آزادگان این منطقه باعث شد تا بوشهر همواره استقلال خود را حفظ کند و اکنون نیز این‌گونه است و اگر ما یک رییس‌علی دلواری داشتیم، اکنون هزاران رییس‌علی دلواری در استان بوشهر وجود دارند که نمونه آن دستگیری ملوانان انگلیسی از سوی سربازان دلیر این مرزوبوم است.

او تاکید کرد: استان بوشهر با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف مانند گاز، شیلات و گردشگری دارد، می‌تواند پایلوت توسعه و الگویی برای رونق اقتصادی باشد و این همایش می‌تواند به دستیابی به این مهم کمک کند.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi