یعقوب‌زاده تبیین کرد: توریسم مذهبی بهترین جایگزین صادرات نفتی کشور
پنج شنبه 18 آذر 1395 بازدید: 1842

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA) به نقل از ایکنا، رئیس مرکز گردشگری دانشجویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه گردشگری مذهبی می‌تواند اولويت توسعه و جذب گردشگران بین‌المللی باشد، گفت: این صنعت علاوه بر اینکه می‌تواند درآمد ارزی ما را افزایش و جایگزین صنعت نفت شود، می‌تواند از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز زمینه‌ای برای تعامل با کشورهای دیگر باشد.
یکی از مهم‌ترین صنعت‌های حال حاضر جهان «گردشگری» است، که شامل بخش‎های متنوع و مختلفی از جمله گردشگری مذهبی می‎شود. باتوجه به این صنعت ‌تمامی ادیان و مذاهب مختلف در سراسر جهان با داشتن اماکن، آثار، سنت‌ها و مراسم‌های مذهبی جاذبه‌های مهم گردشگری را در کشور خود ایجاد و علاوه بر جذب توریست فرهنگ و سنن کشورشان را به جهانیان عرضه می‎کنند.

گردشگری مذهبی یکی از زیر شاخه‌های صنعت گردشگری است که از اهمیت ویژه‌ای در میان ملل مختلف برخوردار است. مراسم حج، زیارت اماکن مقدس و وجود مراسم‌های عزاداری یا جشن‌های مذهبی مسلمانان از بزرگترین رویدادهای گردشگری مذهبی در جهان هستند. این سفرها مختص مسلمانان نیست و پیروان ادیان دیگر نیز با توجه به اعتقادات مذهبی و آثار و بقایای دین خود، به سفرهای مذهبی می‌روند.

باتوجه به این توصیفات گردشگری مذهبی را می‌توان یکی از رایج‎ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان دانست که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته باز میگردد و به‎طور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی می‌شود که اصلی‌ترین هدف آنها تجربه‌ای مذهبی است.

در یک تقسیم بندی کلی جاذبه‎های مذهبی را می‎توان به مساجد، امامزاده‎ها و بقعه‎ها، آرامگاه‎ها و قبور، تکیه‎ها و حسینیه‎های قدیمی، آتشکده‎ها و آتشگاه‎ها، صومعه‎ها و خانقاه‎ها که هریک از این جاذبه‎های می‎توانند دارای بعد محلی، منطقه‎ای، فرامنطقه‎ای، ملی و بین المللی باشند، تقسیم کرد.
 ‌
امروزه گردشگری مذهبی وارد تجارت جهانی شده و روز به روز پیشرفت می‌کند. با توجه به اهمیت سفرهای مذهبی به‌ویژه در ایران، به سراغ رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری دانشجویان جهاد دانشگاهی رفتیم تا در رابطه با این صنعت و وضعیت فعلی آن در کشور به گفت‎وگو بنشینیم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جایگاه گردشگری مذهبی کشور و وضعیت آن در سایر کشور‌های اسلامی، گفت: گردشگری در دنیای امروزه به یکی از صنایع بزرگ تبدیل شده است. این صنعت به لحاظ فعالیت‌هایی که از لحاظ درآمدی دارد تا رده سوم صنایع پرسود و بعد از صنایع نفت و خودروسازی پیش رفته و در مواقعی قبل از صنعت خودروسازی به رتبه دوم تبدیل شده است.

یعقوب‎زاده با بیان اینکه کشور ما پتانسیل‌های فراوانی از لحاظ گردشگری برای جذب گردشگران بین‌المللی دارد، افزود: با توجه به شرایط موجود و جاذبه‌های که کشور ما دارد، به طور سنتی می‌توانیم بگوییم برخی از انواع گردشگری بین‌المللی به کشور ما با انگیزه‌هایی مثل بازدید از میراث فرهنگی، آثار تاریخی، آثار هنری و همین‌طور برای بازدید از اماکن مذهبی شکل می‎گیرد.

رئیس مرکز گردشگری دانشجویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: یکی از انواع گردشگری که در کشور می‌توان به آن نگاه ویژه‌ داشت گردشگری مذهبی است. با توجه به وجود اماکن مذهبی بسیار مانند حرم مطهر امام‌ هشتم(ع) در مشهد و همینطور حضرت معصومه(س)، در شهر مقدس قم و سایر امام‌زادگان و بقاع متبرکه در سراسر کشور، گردشگری مذهبی می‌تواند یکی از اولویت‌های توسعه و جذب گردشگران بین‌المللی برای ما باشد.

۴۰ درصد از گردشگران خارجی، گردشگران مذهبی هستند

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، گردشگران مذهبی هستند گفت: برخی از گردشگران فرهنگی هستند. لذا به نظر می‌رسد که باید نگاه ویژه‌تری به این مقوله داشت و سازمان‌ها و خبرگزاری‌هایی همچون شما با نگاه ویژه و تلاش بیشتری به مقوله گردشگران و گردشگری مذهبی بپردازند.

http://www.iqna.ir/files/fa/news/1395/8/24/322049_948.jpg

یعقوب‎زاده با ابراز تاسف از وضعیت فعلی گردشگری مذهبی در کشور گفت: ایران پتانسیل این را دارد که در بسیاری از بخش‌های گردشگری بتواند گردشگران بین‌المللی را جذب کند. اما اگر بخواهیم راجع‌به گردشگران مذهبی در این حوزه بحث کنیم به نظر می‌رسد که ایران در این حوزه خیلی موفق نبوده است.

نتوانسته‌ایم با انگیزه و یا هدف کار کنیم

وی ادامه داد: در عربستان مدینه و خانه خدا قرار دارد که قبله‌گاه مسلمین دنیاست و دارای سطحی بسیار بالاتر از سایر اماکن مذهبی است، اما اگر بخواهیم ایران را با کشوری مانند عربستان از لحاظ گردشگری مذهبی مقایسه کنیم با توجه به تعدد و تنوعی که کشور ما دارد و جاذبه‌هایی که در کنار بازدید از امکان و جاذبه‌های مذهبی می‌توانند داشته باشند، این ظرفیت بیشتر هم خواهد بود، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم با انگیزه و یا هدف کار کنیم و در این حوزه موفق نبوده‎ایم.

رئیس مرکز گردشگری دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: در کشور ما فضا و ظرفیت‌های بیشتری نسبت به سایر کشورهای اسلامی در جذب توریست مذهبی فراهم است که می‌توانیم به یک رقم چندبرابری که در حال حاضر چیزی حدود ۲ میلیون  ۷۰۰ هزار مورد است برسیم.

یعقوب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد متولیان این حوزه، اظهار کرد: متولیان و مدیران حوزه گردشگری فرهنگی و گردشگری مذهبی در کشور بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و عمدتا فعالیت‌های آنها معطوف به اعزام و تسهیل سفر گردشگران ایرانی برای بازدید از امکان مذهبی به کشورهای دیگر، فراهم شده است. لذا اگر با تمهیداتی این امکان فراهم شود که جذب گردشگران بین‌المللی به داخل کشور در حوزه مذهبی تسهیل شود قطعا می‌توانیم به روند روبه‌ رشد این حوزه امیدوار باشیم.

گردشگری می‌تواند به اقتصاد و حوزه فرهنگی و اجتماعی ما کمک کند

وی تاکید کرد: ما باید به این باور و رویکرد جدی برسیم که گردشگری می‌تواند هم به اقتصاد و هم به حوزه فرهنگی و اجتماعی ما کمک کند و آثار مثبتی را داشته باشد. گردشگری می‌تواند درآمد ارزی ما را افزایش دهد و حتی جایگزین صنعت نفت شود و از لحاظ فرهنگی و اجتماعی، به نوعی زمینه‌ای برای تعامل و ارتباط با ملل و مردم کشورهای دیگر و شناساندان بیشتر توانمندی‌ها و جاذبه‌های کشور به‌ویژه در بخش مذهبی‌ به مردمان و ملل دنیا باشد.

 

لینک اصلی خبر: http://www.iqna.ir/fa/news/3545747

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi