گردشگری حامی فقرا
دوشنبه 5 بهمن 1394 بازدید: 4724

تالیف: منوچهر جهانیان
سال انتشار: 1389
انتشارات : جهاددانشگاهی

امروزه گردشگري به عنوان يكي از گسترده ترين فعاليت ها در بخش‌هاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و خدماتي به شمار مي‌آيد كه تا حدودي از حوزه دولت‌ها و سياست متأثر بوده و تابع قوانين و مقررات داخلي كشورها و همچنين شرايط بين المللي است كه مي‌تواند در رشد، توسعه و يا عدم توسعه اين صنعت ايفاي نقش نمايد.
با توجه به رشد روز افزون گردشگري و درآمدهاي حاصل از آن، كه مي‌تواند نقش مؤثري در ساختار اقتصادي، افزايش درآمد سرانه خانوارها، رونق بازار محصولات گردشگري و ايجاد مشاغل مستقيم و وابسته داشته باشد و همچنين نقش اين صنعت در تقويت تعاملات فرهنگي ميان دولت‌ها و مردمان مناطق مختلف و برقراري ارتباط با جوامع ميزبان و محلي، اين صنعت مي‌تواند نقش به سزايي در گسترش و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي داشته باشد.
بر اساس برنامه ها و چشم انداز سازمان جهاني جهانگردي(WTO) تا سال 2020 تعداد گردشگران به 1 ميليارد و600 ميليون نفر و درآمد حاصل از فعاليت‌هاي گردشگري نيز به بيش از 2 تريليون دلار خواهد رسيد و اين امر نشانگر آن است كه صنعت گردشگري امروزه به نسبت سرمايه گذاري و صرف هزينه‌ها نسبت به ساير صنايع بيشترين درآمد را ايجاد مي‌كند و از پوياترين بخش‌هاي اقتصادي جهان است و در چند سال آينده سرآمد تمامي صنايع جهان خواهد بود و بزرگترين بخش بازرگاني جهان را به خود اختصاص مي‌دهد به همين دليل سازمان جهاني جهانگردي تأكيد بسياري بر توسعه و گسترش گردشگري در جهت كاهش فقر، ايجاد اشتغال و در نتيجه رفع محروميت دارد. با اين اوصاف لازم است كه دولتمردان كشورهاي مختلف جهان به ويژه كشورهاي كمتر توسعه يافته كه از لحاظ منابع انرژي و ذخاير زيرزميني فقيرتر هستند با دورانديشي، كلان نگري، برنامه ريزي بلند مدت، ايجاد زير ساخت‌هاي مورد نياز و به روز نمودن ساختار فعاليت‌هاي گردشگري در آن كشورها زمينه‌هاي حضور گردشگران را فراهم نموده تا بتوانند از طريق توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي سودمند و درآمد حاصله از فعاليت‌هاي گردشگري وضعيت مردمان وساكنين نواحي فقير و محروم از درآمد و سطح متوسط زندگي را بهبود بخشند. در اين راستا سازمان جهاني جهانگردي نيز در برنامه‌هاي توسعه‌اي خود، توجه ويژه اي به اين گونه مناطق وكشورها داشته است تا بتوانند با كمك ساير كشورها به يك رشد و توسعه پايدار دست يابند. كتاب گردشگري حامي فقرا از سري مجموعه كتاب‌هاي تخصصي انواع گردشگري سعي نموده تا موضوعات و ابعاد اثرات گردشگري بر پديده فقر و جوامع محلي را مورد بررسي قرار دهد. تا از اين طريق متوليان امر، فعاليت‌هاي گردشگري و درآمدهاي حاصل از آن را در جهت توسعه پایدار اين مناطق و ايجاد شرايط مناسب زندگي را براي آنها فراهم نمایند.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi