ايران دومين كشور جهان از نظر تعداد همسايه است
شنبه 13 اردیبهشت 1393 بازدید: 3092

به گزارش دبیرخانه دائمی همایش ملی خلیج فارس، آیه شعبانی نویسنده و پژوهشگر مطالعات حوزه خلیج فارس در دهمین همایش ملی علمی-پژوهشی خلیج فارس با تاکید بر نقش کارکرد دفاعی امنیتی مرزهای خلیج فارس از منظر جغرافیای سیاسی گفت: يكي از عمده ترين مسائلي كه امروزه تمام كشورهاي جهان با آن دست و پنجه نرم مي كنند، برقراري و حفظ امنيت جاني و مالي در كشور چه ازلحاظ امنيت داخلي و چه از لحاظ جلوگيري از هجوم كشورهاي همسايه در نواحي مرزي مي باشد.
وی گفت: مرزهای جنوبی ما بخصوص مناطق دريایی به علت ارتباط با آب هاي آزاد و پايگاه هاي ثابت و متحرك دشمن از جمله كانون هاي پرخطر و تنش خيز نسبت به امنيت كشور محسوب مي گردند و سياست هاي تنش زاي برخي كشورها در منطقه كه در واقع بهانه هايي براي فعاليت نيروهاي بيگانه در منطقه را فراهم مي سازد مزيد بر علت و بر درجه تهديدات موثر است.
وی افزود: موقعيت استراتژيك منطقه خلیج فارس ايران را از لحاظ امنيتي در موقعيت خاصي قرار داده است. لذا بررسي نقش كاركرد امنيتي دفاعي در نواحي مرزي كه يكي از عوامل دخيل در موفقيت عمليات جنگي و دفاعي مي باشد، نشان مي دهد كه مي توان با شناخت صحيح آنها و استفاده به موقع، ضريب امنيت در كشور را در اين منطقه افزايش داد.
کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی با اشاره به شرایط "بحران" در منطقه اظهار کرد: تبدیل شدن خاورمیانه به طور عام و خلیج فارس به طور خاص به اولویت نخست دستور کار امنیت بین‌المللی نشانگر آن است که این منطقه در شرایط ”بحران“ قرار دارد که باید از طریق تبادل تمایلات و نگرانی‌های استراتژیک از یک سو شرایط بحرانی منطقه را بهبود بخشید و از سوی دیگر بنیانی برای ترتیبات امنیتی پایدار ایجاد کرد.
یادآوری می شود، کتاب مجموعه مقالات دهمین همایش ملی علمی-پژوهشی خلیج فارس در قالب دوجلدی با انتشار 52 مقاله علمی-پژوهشی برگزیده در محورهای مختلف تاریخ و باستان شناسی، فرهنگ، هنر و معماری، ابعاد سیاسی، اجتماعی و حقوقی، گردشگری، جغرافیا و محیط زیست خلیج فارس در مراسم افتتاحیه این همایش رونمایی شد.
•    دهمین همايش ملی علمی-پژوهشی خلیج فارس با همکاری مركز گردشگري علمي - فرهنگي دانشجويان ایران وابسته به جهاددانشگاهي، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری هرمزگان و جهاددانشگاهی هرمزگان و با حضور اساتید، پژوهشگران و فرهیختگان حوزه خلیج فارس همزمان با روز ملی خلیج فارس در استان هرمزگان برگزار شد.


مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi