افتتاحیه دهمین همايش ملي علمی-پژوهشی خليج فارس در استان هرمزگان کلید خورد
شنبه 13 اردیبهشت 1393 بازدید: 2855

به گزارش دبيرخانه دائمي همايش ملي خليج فارس، افتتاحیه دهمین همايش ملي علمی-پژوهشی خليج فارس با حضور دکتر مجید تفرشی تاریخ نگار و پژوهشگر و محقق ایرانی، مهندس نامور مدیرعامل شرکت پالایش بندرعباس، صالح دریانورد معاون اشتغال و برنامه ریزی استانداری هرمزگان، دکتر حمید احمدی استاد دانشگاه تهران، دکتر مهدی فیض معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و برخی از اساتید و پژوهشگران حوزه خلیج فارس در سالن همایش های شهرک مروارید بندرعباس آغاز شد.

در ابتدای این مراسم دریانورد معاون استاندار هرمزگان با اشاره به تحقیقاتی که دکتر «احمد اقتداری» درباره‌ی نام‌های فارسی در این منطقه انجام داده است، گفت: دریا در مسائل برنامه ریزی ما مغفول است و متولیان در حوزه دریا مشخص نیستند. ما ساماندهی دریا را شروع کرده ایم اما نمی دانیم بالاخره باید اطلاعات را از کجا بگیریم. حتی هواشناسی دریایی نیز هنوز وسیع نیست.

دریانورد در ادامه سخنرانی خود با اعلام نارضایتی از عملکرد معماران اماراتی در تقلید از ساخت بادگیرهای ایرانی اظهار کرد: معماران در محله ای از امارات همانند بادگیرهای ایرانی را ساخته اند و همین موضوع باعث شده تا آنها مدعی ابتکار بادگیر شوند. ما در بندرعباس بادگیر نداریم ولی آنها روستایی ایجاد کرده اند که در تمام خانه هایش یک بادگیر وجود دارد.

وی افزود: این در حالی است که ما مدعی هستیم 30 نوع بادگیر داریم ولی حتی ماکت آنها را در پارک هایمان نیز نداریم.

بابک ارسیا دبیر همایش نیز در ادامه و در واکنش به این صحبت، گفت: علاوه بر ثبت بادگیر به نام کشورهای دیگر ، نام ماهی های خلیج فارس را نیز تغییر می دهند.

وی گفت: در نوروز امسال طرح ایران جهانی و جهان ایرانی را با حضور دانشجویان خارجی از کشورهای اروپایی و حتی امارات را در استان یزد برگزار کردیم.

این دانشجویان را به شهر یزد بردیم تا بادگیرهای این شهر را نشانشان دهیم و بگوییم آنچه که شما مدعی ساخت آن هستید، ایران از 800 سال پیش داشته است، منتهی خدا نکند که سازنده آنها را از دست بدهیم چون اکنون بسیاری از آنها سالخورده هستند.

همچنین در ادامه این مراسم بابک ارسیا دبیر دهمین همایش ملی علمی-پژوهشی خلیج فارس با ارائه گزارش علمی این همایش گفت: پس از اعلام فراخوان همایش در سطح دانشگاه های کشور، تعداد 689 مقاله علمی-پژوهشی به دبیرخانه همایش ارسال شد كه ضمن ارزيابي هاي اوليه داوری اين مقالات توسط 14 استاد تمام، 18 دانشیار و 21 استادیار دانشگاه های کشور، تعداد 52 مقاله برگزيده در قالب كتاب دو جلدي مجموعه مقالات منتشر گردید و برخي از مقالات برگزيده نيز به صورت پوستر و سخنرانی در 5 پنل علمی-تخصصی ارائه خواهند شد.

وی همچنین با آسیب شناسی مقالات ارسال شده به همایش گفت: تعداد 300 مقاله ارسالی به همایش تکراری بوده اند و یا در همایش های دیگر نیز ارائه شده اند که ما این 300 مقاله را حذف کردیم.

وی افزود: از تعداد كل مقالات ارائه شده به دبيرخانه همايش 34% مقالات مربوط به محورهای سیاسی، اجتماعی و حقوقی، 22% محور تاریخ و باستان شناسی، 17% محور گردشگری، 12% محور فرهنگ، هنر و معماری، 12% جغرافیا و محیط زیست و 3% مقالات غیرمرتبط بوده است و بیشترین مخاطبان همایش دارای مدرک تحصیلی دکترا و عضو هیات علمی بوده اند.

دبیر همایش همچنین تشریح کرد: بیشتر نویسندگان مقالات دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه های تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه بودند.

ارسیا تصریح کرد: تعدادی از دانشجویان با ما همکاری می کنند و در مرحله اول کار ارزیابی و جلوگیری از ورود مقاله های تکراری به همایش را انجام می دهند.

وی همچنین با انتقاد از کپی برداری برخی مراکز از نام و محورهای دهمین همایش خلیج فارس که توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران برگزار می شود، ابراز نارضایتی کرد و گفت: متاسفانه برخی از مراکز مانند دانشگاه تربت حیدریه از نام این همایش تقلید کرده و حتی محورهای برنامه شان با محورهای همایش ما هیچ تفاوتی ندارد. این همایش چهاردهم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد هر چند که خوشحالیم از اینکه مراکز دیگر نیز شروع به برگزاری برنامه هایی با موضوع خلیج فارس کرده اند ولی شاید بهتر بود خلاقیت بیشتری برای برگزاری برنامه هایشان به کار می بردند.

مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در سخنرانی خود با اشاره به عملکرد نادرست برخی از کشورها در جعل نام خلیج فارس گفت: ایران به نحوی در جامعه جهانی درخشیده که بسیاری از کشورها نسبت به آن اظهار نگرانی می کنند و برایشان قابل تحمل نیست به همین علت است که نام خلیج فارس را جعل می کنند. آنها احساس می کنند در مسیر تمدن، تغییراتی به وجود آمده به همین علت می خواهند نام این تمدن را از بین ببرند.

وی ادامه داد: اگر مقاله‌های ارائه شده در این همایش بتوانند در نشریات انگلیسی خارج از کشور منتشر شوند، از طرف جهاد دانشگاهی به فرد ارائه‌کننده یک سکه‌ی بهار آزادی داده خواهد شد تا نام خلیج فارس در سطح بین‌المللی تثبیت شود.

دهمین دوره‌ی همایش ملی علمی-پژوهشی خلیج فارس با هدف بزرگداشت نام و شناخت مزیت‌های راهبردی و فرهنگی این خطه کشور، با همکاری مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری هرمزگان و جهاددانشگاهی هرمزگان 9 تا 10 اردیبهشت‌ماه در بندرعباس برگزار می شود وفردا همزمان با روز «خلیج فارس» با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس مجلس شورای اسلامی به پایان می‌رسد.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi