رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
چهار شنبه 1 دی 1389 بازدید: 3096

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري (پنجشنبه، 10 ارديبهشت‌ماه) هم‌زمان با روز ملي خليج فارس، با حضور در پنجمين همايش ملي فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس كه در جزيره‌ي كيش برگزار شد، بيان كرد: اين نشست، نشانه‌ي علم، تحقيق، پژوهش و نگاه عميقي است كه از لايه‌هاي سطحي و ساده‌ي زندگي بشري به لايه‌هاي عميق زندگي انساني نفوذ مي‌كند.
ثبت خليج فارس ايران در فهرست آثار ملي، تعلق اين منطقه را به سرزمين ايران نشان مي‌دهد، گرچه تعلق آن به اين سرزمين نيازي به بيان ندارد و در ادبيات تاريخي و بين‌المللي جهان، خليج فارس مانند پرچمي است كه نگاه جهانيان را به خود معطوف مي‌كند.
خليج فارس يك آب‌راه است كه در ميانه‌ي ايران و شبه‌جزيره‌ي عربستان از غرب به دلتاي اروند كه دجله و فرات به آنجا مي‌ريزند و كارون قهرمان از بلنداي ايران به آنجا رهسپار است، مانند رگي كه خون ايراني را در مسير طولاني جاري مي‌كند، پيوندي را در ايران برقرار مي‌كند.
او يادآور شد: نام خليج فارس در تاريخ ثبت است و در برخي آثار نيز به آن، درياي پارس گفته شده كه به موازات شكل‌گيري مناسبات انساني در اين منطقه موجوديت يافته است. اين نام تقريبا در همه‌ي آثار تاريخي و جغرافياي مهم جهان ذكر شده و خود را به نام زيباي فارس زينت داده است. فارس بودن اين خليج آن‌قدر روشن است كه نياز به پژوهش را از انديشمندان رفع كرده است. در كارهاي مستند تاريخي در حوزه‌هاي جغرافيا و تاريخ نيز نام خليج فارس روشن و قطعي است.
رحيم‌مشايي اظهار داشت: سنگ‌نوشته‌ي داريوش هخامنشي در كانال سوئز، نام درياي پارس را تصريح مي‌كند و اين مي‌تواند مفاهيم بزرگ‌تري را در منطقه شامل شود. به علاوه، تاريخ‌نگاران يونان باستان خليج‌ فارس را شناخته و نام آن را در آثار خود ذكر كرده‌اند.
عنوان خليج فارس تحت هيچ شرايطي قابل مناقشه نيست، بلكه يك ترفند است كه مي‌خواهند ما را در اين موضوع آشكار به اموري وادارند كه عظمت و شكوه تاريخي خليج فارس به‌ عنوان يك موضوع مورد ترديد در جهان قلمداد كنند. ما تلاش‌هايي از اين دست را به رسميت نشناخته‌ايم و نخواهيم شناخت.
او گفت: تاريخ طولاني خليج فارس با همه‌ي اهميتي كه دارد، در طول سال‌هاي سال، بار سنگيني از فرهنگ را با خود همراه كرده است. امروز خليج فارس فقط يك پديده طبيعي نيست كه در چارچوب جغرافيا يا قدمت تاريخي مورد توجه باشد، بلكه نام آن، قاموس فرهنگ غني و گسترده‌اي است كه بر سرزمين عظيم ايران گسترده شده است.
وي ادامه داد: امروز ما خليج فارس را به‌عنوان يك اثر در مقياس كلي واجد همه‌ي ويژگي‌هايش در يك پرونده در فهرست آثار ملي به ثبت مي‌رسانيم؛ اما اين به آن معنا نيست كه تاكنون براي ثبت ارز‌ش‌هاي خليج فارس اقدامي نشده است. كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و دستگاه‌هاي ديگر هيچ‌گاه از ارزش‌هاي خليج فارس غفلت نكرده‌اند و به‌لحاظ زيست ‌محيطي، معماري و بناهاي تاريخي، كارهاي ارزشمندي را انجام داده‌اند.
در زمينه‌ي ميراث معنوي، ادبيات عامه، آداب و رسوم و نشانه‌هاي زندگي انساني، كارهاي بسياري درباره‌ي خليج فارس انجام شده‌اند كه در معرفي اين ارزش‌ها و ثبت‌شان در فهرست آثار ملي، از آن‌ها استفاده مي‌شود. خليج فارس پرونده‌اي نيست كه بتوانيم به اين زودي آن را ببنديم و خاتمه‌ي پژوهش را درباره‌ي آن اعلام كنيم.
او گفت: انجام كار مطالعاتي زير ‌آب هم در خليج فارس در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفته، چون بخش مهمي از ارزش‌هاي خليج فارس به دنياي زير آب مربوط است.
رحيم‌مشايي در پايان افزود: نام‌گذاري، يكي از ويژگي‌هاي زندگي انساني و نشانه‌ي تمدن است و وجه‌ي شناسايي و وجه‌ي ذخيره‌ي فرهنگي دارد. اين نام‌گذاري محصول تكامل، پيشرفت و اعتلاي زندگي انساني در مردمي بوده است كه در اين منطقه زندگي كرده‌اند. كاوش‌هايي كه در اين منطقه جغرافيايي انجام شده‌اند، تاريخ غني اين منطقه را نشان مي‌دهند. به علاوه، كاوش‌هايي كه آن سوي آب‌ها انجام شده‌اند، حاكي از آن هستند كه زندگي ايراني آنجا هم حضوري مسلم داشته و نشان اين است كه نام‌گذاري خليج فارس محصول تمدن ايراني است.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت خلیج فارس در فهرست آثار ملی ایران را به رییس جمهوری ارائه داد و وی نیز با این پیشنهاد موافقت کرد.
وی اظهار داشت: با موافقت رییس جمهور، روز ۱۰ اردیبهشت ماه ، با نام “خلیج فارس” در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.


مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi