پنجمين همايش ملي خليج هميشه فارس در جزيره كيش برگزار شد.
چهار شنبه 1 دی 1389 بازدید: 2955

در افتتاحيه همايش با حضور رياست محترم جمهوري اسلامی، منطقه خليج فارس در فهرست ميراث فرهنگي به ثبت ملي رسيد .
رئيس جمهور در پنجمين همايش ملي خليج فارس گفت: فرهنگ و تمدن ايران زمين همواره الهام بخش برادري صلح و عدالت بوده وثبت ملي خليج فارس مهر تاييد و تاكيدي بر ويژگي هاي تمدن ملت ايران است خليج فارس خليج برادري ودوستي و همكاري هاي متقابل ميان كشورهاي منطقه باشد.
دراين همايش مهندس مشايي معاون محترم رئيس جمهور و رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز با تاكيد بر اهميت ثبت ملي خليج فارس در فهرست آثار ملي كشور گفت: فارس بودن خليج فارس به قدري روشن است كه نياز به تحقيق انديشمندان ندارد زيرا دراسناد علمي و تاريخي حوزه جغرافيا سابقه خليج فارس برهمگان روشن و قطعي است.
دبير همايش ملي خليج فارس با ارائه اطلاعات مربوط به همايش گفت: اين همايش به مدت سه روز از نهم تا يازدهم ارديبهشت ماه به مناسبت روز ملي خليج فارس در سالن همايش هاي بين المللي جزيره كيش برگزار گرديد.
منوچهر جهانيان گفت: تعداد 376 مقاله پژوهشي توسط 495 نفربا موضوعات مختلفي چون ضرورتها و مسائل فني اطلس خليج فارس ، تحليل ژئواكونومي گردشگري منطقه خليج فارس ، نقش راهبردي مديريت اكوتوريسم در جذب گردشگران، نقش آثار باستاني و تاريخ منطقه خليج فارس، معماري حاشيه خليج فارس، وضعيت ورزش هاي آبي استان هاي جنوبي حاشيه خليج فارس و ... توسط اساتيد مجرب و پژوهشگران بنامي از جمله دكتر حميداحمدي، دكتر مهدي قرخلو،دكترافشار هنرور، و......ارائه گرديد كه 43 مقاله همراه با چكيده مقالات در 2 جلد كتاب مجموعه مقالات چاپ و منتشر گرديد.
وی خاطرنشان كرد: از تعداد كل مقالات ارائه شده به دبيرخانه همايش 38% گردشگري، 30% جغرافيا و محيط زيست، 6%اجتماعي واقتصادي و 26% تاريخي فرهنگي بوده است كه از بين ارسال كنندگان مقالات 26 % داراي مقطع تحصيلي دكترا، 53% داراي مدارك تحصيلي كارشناسي ارشد و 21% داراي مدرك كارشناسي بودند.
وي در پايان با اشاره برگزاري وسيع تر همايش در دوره هاي بعدي گفت : مركز گردشگري در صدد است بانك اطلاعاتي از مقالات دوره دوم تا پنجم خليج فارس را در قالب فصلنامه تخصصي خليج فارس در اختيار پژوهشگران قراردهد تا آنها بتوانند در تحقيقات علمي و پژوهشي خويش از آن استفاده نمايند.
وی همچنين از برنامه هاي افتتاحيه به رونمايي از تمبر خليج هميشه فارس توسط رياست محترم جمهوري اسلامي و نواختن زنگ ملي خليج هميشه فارس توسط مقام عالي رياست جمهوري اسلامي در دبيرستان دخترانه الزهراي كيش براي ساعت 30/10 و همزمان در سراسر كشور به منظور فرهنگ سازي و آموزش در بين نسل جوان و دانش آموزان به منظور آشنايي با مواريث تمدني و فرهنگي و هويت ايراني و اسلامي اشاره نمود.
لازم به ذکر است که در همايش تعداد 21 نفراز برگزيدگان مقالات علمي و تعدادي از خانواده هاي معظم شهداي خليج فارس و چهره هاي علمي فرهنگي حوزه خليج فارس از دست رئيس جمهور لوح سپاس و تقدير دريافت نمودند و در طول همايش 21 نفر از برگزيدگان مقالات به ارائه سخنراني و بيان ديدگاههاي خويش در موضوع مقاله پرداختند كه بسيار مورد استقبال قرار گرفت.
دکتر طیبی عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم طی ایراد سخنرانی با اشاره به سابقه تاریخی سه هزار ساله خلیج فارس و نقش آن در شکل گیری تمدن ایران اسلامی اضافه نمودندکه خلیج فارس بزرگترین شاهراه حیات نفت و انرژی جهان است که بیشتر از 70% نفت جهان از این منطقه تامین می گردد و باید به پتانسیل عظیم فرهنگی و گردشگری منطقه نیز توجه نمود و از آن در جهت رشد و رونق و توسعه منطقه استفاده نمود.


مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi