برگزاری چهارمین دوره کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان ايران در کویر شهداد استان كرمان
شنبه 3 دی 1390 بازدید: 5204

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)- چهارمین دوره کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان با حضور استاد دكتر پرويز كردواني چهره ماندگار مطالعات كوير ايران و کارشناسان بنام این حوزه توسط مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران در تاريخ 12 تا 14 بهمن 1390 در کویر شهداد استان كرمان برگزار می گردد.
ایران دارای مناطق کویری بسیار زیبا و منحصر به فرد با جذابیت های خاص کویری، نمکزار و گونه های مختلف گیاهی است که از نظر جغرافیایی و ژئوتوریستی با اهمیت است، ولي به دلايلي چون ناشناختگي جذابيت‌ها نتوانسته است در صنعت گردشگري كشور و به تبع آن در ميان دانشجويان جايگاه خاصي را به خود اختصاص دهد، لذا این مرکز در ادامه برگزاري دوره هاي قبلي طرح در كويرهاي سمنان و مرنجاب، در اين دوره نيز خواهد كوشيد تا به معرفي هر چه بيشتر اين پديده طبيعي بپردازد.

اماكن مورد بازديد:
ديدار از كوير شهداد شامل شنزارهاي زيبا و منحصربفرد، رمل ها و كلوت ها، شب كوير و... روستاي زيباي سيرچ و مجموعه وكيل (شامل بازار، حمام و كاروانسرا)

ريز برنامه و خدمات سفر:
خدمات سفر: ترانسفر (از تهران به شهداد و بالعكس با قطار و اتوبوس)، اقامت كمپ، بيمه، راهنماي تور، ناهار(دو وعده)، شام(سه وعده)، صبحانه(دو وعده)، پذيرايي ميان وعده(سه وعده) و بازديدهاي رايگان، برنامه نجوم و ستاره شناسي.

زمان:
زمان حركت: ساعت 16 مورخ 12 بهمن ماه 1390 حركت از ايستگاه قطار راه آهن تهران
زمان بازگشت: ساعت 16 مورخ 14 بهمن ماه 1390 از ايستگاه قطار كرمان
مدت زمان طول سفر: سه شب و دو روز
** آخرين مهلت ثبت نام: 30 دي ماه 1390

هزينه:
هزينه ثبت نام: مبلغ 120/000 هزار تومان (صد و بيست هزار تومان)
** شركت كنندگان مي بايست مبلغ فوق را به شماره حساب 1992593646 بانك ملت شعبه دانشگاه تهران واريز نموده و فيش واريزي را به شماره فكس 66491586 ارسال نمايند.

وسايل مورد نياز:
كارت شناسايي- كوله پشتي- كفش مناسب- دمپايي براي تردد در كمپ- لباس مناسب- قمقمه يا ظرف آب- زيرانداز- عينك آفتابي و كرم ضد آفتاب- لوازم بهداشتي،‌ پتوي سبك مسافرتي یا کیسه خواب

مشخصات و مقررات برنامه:
- رعايت و پايبندي به مقررات درطول اجراي برنامه
- اصل برنامه تمركز بر كارهاي گروهي و جمعي و افزايش آموخته ها در خصوص كوير و لذت از چشم اندازهاي بديع طبيعي است
- رعايت نكات زيست محيطي
- دانشجويان در طول اردو مي توانند خاطرات، گزارشات و برداشت خود را در قالب نوشتاري، عكس و فيلم ثبت و ضبط كنند كه در پايان اردو مورد داوري قرار گرفته و به برترين آثار جوايزي اهداء و از پرداخت هزينه ي اردو مضاف خواهند شد.

• برآورد زمان و اجرای برنامه هاي اردوی شهداد

چهار شنبه (12/11/90)

 ردیف

ساعت

برنامه اردو

1

15

تجمع شركت كنندگان اردو در ايستگاه راه آهن تهران

2

16

سوار شدن قطار و حركت از تهران

3

8 صبح روز بعد-20

مسیر تهران- كرمان(صرف شام در قطار)

پنج شنبه (13/11/90)

 

ساعت

برنامه اردو

1

8

رسيدن به كرمان

2

8/30

حركت به سمت شهداد

3

9

صرف صبحانه(در اتوبوس)

4

10/30

توقف كوتاه و ديدار از جاذبه هاي روستاي سيرچ و چشم­انداز مسير و صرف ميان وعده

5

11

حركت از روستاي سيرچ

6

12

رسيدن به شهداد

7

13/30-14/30

نهار و اقامه نماز

8

19-14

بازديد از جاذبه هاي كوير شهداد شامل رمل ها،‌ كلوت ها و غروب كوير و ... و صرف ميان وعده

9

19

اقامت در كمپ كويري شهداد

10

20

صرف شام و اقامه نماز

11

21

اجراي برنامه هاي شب كوير، رصد ستارگان و ...

12

23

استراحت

 

جمعه (14/11/90)

 

ساعت

برنامه اردو

1

6- 5

اقامه نماز و تماشاي طلوع خورشيد كوير

2

7-6

صرف صبحانه

3

8

حركت به سمت كرمان و صرف ميان وعده

 

11

رسيدن به كرمان

4

12/30-11/30

نهار و نماز

 

15-12/30

ديدار از مجموعه گنجعلي­خان و بازار و ...

5

15

حركت به سمت ايستگاه راه آهن كرمان

6

16

حركت به سمت تهران

7

20

صرف شام(در قطار)

شنبه (15/11/90)

 

ساعت

برنامه اردو

1

8

رسيدن به تهران


 

• به دليل محدوديت ثبت نام، علاقه مندان براي ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي 66491136 و 66491222 تماس حاصل فرمايند.

 

ويژگي هاي كلي منطقه مورد بازديد:
زيباترين كوير دنيا با كلوت هاي منحصربه فردش در منطقه شهداد كرمان قرار دارد تا جايي كه مي توان اين منطقه را نمايشگاهي از زيبايي هاي كوير ناميد. شهداد، همان سرزميني است كه قديمي ترين پرچم فلزي جهان از دل خاك هفت هزار ساله اش در كاوش هاي سال 1350 بيرون آمد تا نام كوير، با تمدني كهن درآميزد. شهداد به عنوان زيباترين كوير دنيا با كلوت هاي منحصر به فردش در كويرلوت يكي از گرم و خشك ترين بيابان هاي دنيا قرار دارد. كوير شهداد كه بخشي از كويرلوت به شمار مي رود با شگفتي هاي خاص خود از يك طرف مي تواند براي هر گردشگر، فرصتي خارق العاده به شمار آيد و از طرف ديگر، پنجره اي نو به صنعت طبيعت گردي ايران با عنوان نمايشگاهي از زيبايي هاي كوير بگشايد. اگرچه زيبايي هاي طبيعي و منحصر به فرد كوير شهداد به خوبي براي گردشگران خارجي و داخلي معرفي نشده و هنوز براي بسياري از علاقه مندان طبيعت، اين كوير و جذابيت هايش ناشناخته مانده است اما با اين حال در سال هاي اخير اين كوير جالب و ديدني، ميهمانان زيادي را به خود ديده است و اينك با ورود دسته دسته گردشگران از سراسر ايران و حتي از جهان، آرام آرام كوير شهداد از تنهايي خارج شده است و ديگر اين كوير منحصر به فرد يك اقليم و منطقه جغرافيايي نيست بلكه منطقه اي جذاب براي گردشگران به شمار مي آيد. از سوي ديگر با وجود اين كه گرم ترين نقطه روي زمين با دماي 63 درجه سانتي گراد براي صحراي آريزوناي آمريكا ثبت شده است اما كارشناسان ايراني معتقدند كوير لوت ايران، جايي نزديك به شهداد كرمان با دماي 67 درجه سانتي گراد در سايه و 100 درجه سانتي گراد روي خاك و گدازه هاي آتشفشاني در آفتاب، گرم ترين نقطه روي زمين است. با اين حال، مهم ترين ويژگي اين كوير گرم و خشك كلوت هاي منحصر به فرد آن است. كلوت ها از نظر شكل ناهمواري و شرايط پيدايش در دنيا بي نظير است و اسرار بي شماري درباره اصول و خواص پيدايش آن ها وجود دارد. با نگاهي از دور دست به كلوت ها، شهري بزرگ با آسمان خراش هاي فراوان تداعي مي شود و همين امر باعث شده است كه برخي از جهانگردان خارجي از آن به عنوان شهر ارواح ياد كنند. كلوت هاي شهداد مانند شهري افسانه اي با قصرهاي باشكوه است كه هنگام عبور از ميان آن ها تصور مي كني از وسط قلعه ها و قصرها گذر كرده اي! اما درواقع اين كلوت ها به دست باد و باران ساخته شده است. رود دائمي شور اين منطقه با بلورهاي زيباي نمك، تپه گندم بريان، نمك هاي تخم مرغي شكل، منطقه بدون حيات و باكتري در عمق كوير و بوته هاي گز با 15متر ارتفاع از ديگر جاذبه هاي طبيعي كوير شهداد است كه زيبايي كوير را صدچندان مي كند. گندم بريان يا ريگ سوخته، منطقه اي جذاب و ديدني است كه در 80 كيلومتري شمال شهر شهداد، در كويرلوت قرار دارد با اين حال به دليل نداشتن جاده و مسير مشخص، فقط عده معدود آشنا به منطقه مي توانند به آن جا سفر كنند. اين تپه هم از لحاظ زمين شناسي و هم به عنوان يك جاذبه گردشگري، نياز به بازشناسي و معرفي بيشتري دارد. دماي هوا از آبان تا فروردين در اين نقطه كره زمين، قابل تحمل و طبيعي است.اين تپه به عنوان گرم ترين نقطه كره زمين از سوي پروفسور پرويز كردواني معرفي شده است چنان كه دماي هواي اين منطقه در سايه فصل تابستان به 67 درجه سلسيوس مي رسد بنابراين اين منطقه قطب گرمايي كره زمين به شمار مي رود.

 

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi