وجود همبستگی بالا بین دو پدیده هدفمند سازی و تقاضای گردشگری
شنبه 18 دی 1389 بازدید: 2957

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ایستا) – فرجی مولائی در همایش تاثیر هدفمندی یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور گفت: از آنجایی که گردشگری به عنوان یک سیستم پویا در حال فعالیت است و با توجه به اینکه انسان به عنوان محور تولید و تقاضا برای این سیستم محسوب می¬شود می¬توان گفت که هر گونه دگرگونی در سطوح مختلف سیستم گردشگری واکنش خاصی را به همراه دارد.
وی افزود: در این میان مساله هدفمند‌سازی یارانه ها یکی از اصلاحات اقتصادی است که به ناچار اثراتی را چه در بلند مدت و چه در کوتاه مدت بر سیستم گردشگری خواهد گذاشت. صنعت گردشگري بر اساس لوازم حمل و نقل مسافر، هزينه‌هاي اقامتي، گشت شهري و ... تعريف مي‌شود كه به صورت يك زنجيره‌ای کاملاً مشخص و تاثیر پذیر با هم در ارتباط هستند و هرگونه تغییر قیمت (برای مثال قیمت سوخت) در هر بخش به سایر بخش‌ها نیز می‌رسد و این تأثیر تا انتهای زنجیره‌ای ادامه پیدا می‌کند و در این میان حمل و نقل از نقطه‌اي به نقطه ديگر یکی از مهمترین بخش‌های تأثیرگذار در صنعت گردشگری است. یکی از مهمترین پارامترهای این بخش، سوخت است و اگر سوخت به هر دلیلی افزايش قیمت پيدا كند علاوه بر زياد شدن هزينه بار، مسافر، گران شدن بليط هواپيما و بقيه وسايط حمل ونقل، نرخ كالاهاي توليدي گردشگري هم صعود پيدا مي‌كند.
فرجی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج نشان داد که بین این دو پدیده (هدفمند سازی و تقاضای گردشگری) همبستگی بالایی بوده و اثرات قابل درک آن برای جامعه نمونه منفی است به عبارتی دیگر اثرات آن به صورت کاهش تقاضا عمل می¬کند.
وی در ارتباط با جلوگیری از اثرات هدفمندی بر کاهش تقاضای توریسم پیشنهاداتی را ارائه داد که به شرح زیر می شود:
- تقویت شرکت‌های حمل و نقل جاده ای باربری و اتوبوسرانی
- گسترش راه‌های آسفالته برای برخی از نقاط گردشگری و طبیعت‌گردی کشور که فاقد راه می‌باشند.
- دو بانده کردن مسیرهای پر تردد و مسیرهای اصلی
- بهبود سطح کیفی جاده‌های کشور
- نظارت بر مسافربرهای داخل شهری و بین شهری
- مجهز نمودن ناوگان حمل و نقل جادای به اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های مدل بالا و جدید

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi