شنبه 18 دی  1389
            
            
            بازدید:
            4186
            
                
	 
                            
            
 
            
            
            به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ایستا) – فرجی مولائی در همایش تاثیر هدفمندی یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور گفت: از آنجایی که گردشگری به عنوان یک سیستم پویا در حال فعالیت است و با توجه به اینکه انسان به عنوان محور تولید و تقاضا برای این سیستم محسوب می¬شود می¬توان گفت که هر گونه دگرگونی در سطوح مختلف سیستم گردشگری واکنش خاصی را به همراه دارد. 
وی افزود: در این میان مساله هدفمندسازی یارانه ها یکی از اصلاحات اقتصادی است که به ناچار اثراتی را چه در بلند مدت و چه در کوتاه مدت بر سیستم گردشگری خواهد گذاشت. صنعت گردشگري بر اساس لوازم حمل و نقل مسافر، هزينههاي اقامتي، گشت شهري و ... تعريف ميشود كه به صورت يك زنجيرهای کاملاً مشخص و تاثیر پذیر با هم در ارتباط هستند و هرگونه تغییر قیمت (برای مثال قیمت سوخت) در هر بخش به سایر بخشها نیز میرسد و این تأثیر تا انتهای زنجیرهای ادامه پیدا میکند و در این میان حمل و نقل از نقطهاي به نقطه ديگر یکی از مهمترین بخشهای تأثیرگذار در صنعت گردشگری است. یکی از مهمترین پارامترهای این بخش، سوخت است و اگر سوخت به هر دلیلی افزايش قیمت پيدا كند علاوه بر زياد شدن هزينه بار، مسافر، گران شدن بليط هواپيما و بقيه وسايط حمل ونقل، نرخ كالاهاي توليدي گردشگري هم صعود پيدا ميكند.
فرجی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج نشان داد که بین این دو پدیده (هدفمند سازی و تقاضای گردشگری) همبستگی بالایی بوده و اثرات قابل درک آن برای جامعه نمونه منفی است به عبارتی دیگر اثرات آن به صورت کاهش تقاضا عمل می¬کند. 
وی در ارتباط با جلوگیری از اثرات هدفمندی بر کاهش تقاضای توریسم پیشنهاداتی را ارائه داد که به شرح زیر می شود:
-	تقویت شرکتهای حمل و نقل جاده ای باربری و اتوبوسرانی 
-	گسترش راههای آسفالته برای برخی از نقاط گردشگری و طبیعتگردی کشور که فاقد راه میباشند. 
-	دو بانده کردن مسیرهای پر تردد و مسیرهای اصلی 
-	بهبود سطح کیفی جادههای کشور 
-	نظارت بر مسافربرهای داخل شهری و بین شهری 
-	مجهز نمودن ناوگان حمل و نقل جادای به اتوبوسها و مینی بوسهای مدل بالا و جدید