همایش تأثیر هدفمند کردن یارانه ها بر توسعه گردشگری کشور به پایان رسید
چهار شنبه 15 دی 1389 بازدید: 3080

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (ایستا) – همایش تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور صبح امروز در محل پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی با حضور مقامات و مسئولین دولتی از جمله جناب آقای ترکی معاون استانداری و قائم مقام ستاد هدفمندی یارانه ها در استان تهران در قالب دو پنل تخصصی و با ارائه مقالات علمی و تخصصی برگزیده همایش و سخنرانی اساتید دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای همایش منوچهر جهانیان دبیر علمی همایش تاثیر هدفمندی یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور گفت: فراخوان این همایش در سه محور عرضه خدمات گردشگري، تقاضای سفر و گردشگري و توسعه زیرساخت های گردشگري و تأثیرات اقتصادی- اجتماعی در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور اعلام شد پس از این فراخوان تعداد 90 مقاله علمی – پژوهشی به دبیرخانه رسید که پس از بررسی و داوری نهایی 10 مقاله برگزیده شد که از این بین 4 مقاله بصورت سخنرانی ارائه می گردد و 17 مقاله در کتاب مجموعه مقالات به چاپ رسید.
وی افزود: از بین مقالات ارسال شده 58% درصد مقالات را دکتری و 33% مقالات را دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد و مابقی 9% توسط کارشناسان که با استفاده از تجربیات خود در بخش خصوصی و غیردولتی مقالات را تهیه کرده بودند.
رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران افزود: باتوجه به نگرانی های که درمورد بحث هدفمندی یارانه ها و تاثیر منفی آن در بخش گردشگری وجود دارد از مقالاتی که در این همایش ارائه گردید می توان نتیجه گرفت با حمایت هایی که دولت در بخش گردشگری داشته و امکانات و تسهیلاتی که می تواند در این زمینه به جامعه گردشگران ارائه دهد از جمله بروز نمودن استانداردهای لازمه در امر گردشگری، تجهیز مراکز اقامتی، ارائه امکانات در بخش توسعه زیرساخت ها و نیز صنعت حمل و نقل کشور، شناسایی بازارهای هدف که می توانند محصولات کشور را به دنیا بشناسانند، ارزان سازی سفر و انتقال سفر و مدیریت آن در همه مناطق مختلف کشور وبرگزاری نمایشگاه های سفر و گردشگری طرح هدفمندی یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی در پایان سخنان خود از برگزاری همایش تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور ابراز امیدواری کرد و خاطرنشان کرد: امید است بتوانیم با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان تهران و استفاده از تجربیات و نظرات کارشناسانه متولیان بخش گردشگری و اساتید این حوزه به گونه ای برنامه ریزی کنیم که منجر به رونق گردشگری ایران گردد.
در ادامه مراسم نیز آقای غمخوار رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران گفت: هدفمند کردن یارانه ها بر توسعه صنعت گردشگری کشور اثرات مثبت و منفی را به دنبال دارد که اثر مثبت آن قرار گرفتن سفر و گردشگری در سربرگ کالای خانوادهاست که هنر ما تبدیل این سرمایه به سفرهای زیارتی و سیاحتی و ... است و اگر اندیشمندانه در این حوزه اقدام کنیم می توانیم با برنامه ریزی سرمایه های این طرح به سفر و گردشگری خانواده کمک کرد.
وی نیز برای بهبود این طرح و تاثیر مثبت آن بر توسعه صنعت گردشگری کشور راهکارهایی را ارائه داد که مهم ترین آن عبارتند از: تعریف بسته های حمایتی در حوزه های مختلف گردشگری، اعطای وام و تسهیلات زیاد در بخش گردشگری، ارائه تسهیلات و خدمات بهینه به تمامی بخش های این حوزه جهت احساس امنیت گردشگر خارجی و قدرت انتخاب به آن در حوزه بین المللی، اعطای جواز صادراتی به بخش های صادراتی از جمله بخش گردشگری که صادرات نامرئی به حساب می آید و تقویت افرادی که در این حوزه ارزآوری می کنند، دنبال کردن روش های مناسب اصلاح الگوی مصرف در هتل ها و مراکز اقامتی.
مهندس لاریجانی مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در ادامه مراسم خاطرنشان کرد: طرح هدفمندی یارانه ها یک رنسانس اقتصادی است که شاید در آینده از این مقطع به نیکی یاد کنند و از آن بعنوان اقتصاد مدرن نام ببرند.
وی گفت در طرح هدفمندی یارانه ها و تاثیر آن بر توسعه صنعت گردشگری کشور دیدگاه های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از: الزامات حمایتی و بسته های حمایتی دولتی از این بخش هست که از میلیاردها تومان صرفه جویی می توان درصدی را به خش گردشگری اختصاص داد، اعطای وامهای زیرساختی و بلاعوض به مراکز خدماتی گردشگری، هتلها، سفره خانه ها و ... ، بازتوزیع درآمدهای نقدی و هنر متولیان گردشگری در تعریف سفرها و تورهای گردشگری بیشتر به خانوارها، واقعی شدن قیمتها توسط جهانگردان به این ترتیب که گردشگر خارجی با ورود به کشور از امکانات با قیمتهای واقعی و بدون یارانه استفاده می کند که بهترین فرصت برای ارزآوری در داخل کشور می باشد.
وی مهم ترین تاثیرات مثبت بر این طرح را تاثیرات ثانویه (درازمدت) دانست که منجر به حرفه ای شدن صنعت گردشگری می گردد به نحوی که سفر به مقاصد جدیدتر که ارزانتر است شکل می گیرد و همچنین سفرهای گروهی نسبت به سفرهای انفرادی که هزینه های سوخت در حمل و نقل و ... آن دوبرابر است افزایش می یابد و نیز باعث رقابت در بخش خصوصی، توسعه گردشگری الکترونیک، افزایش سفر باعلایق ویژه، سفر در مرز استان و شهرستان مخاطب، افزایش سفر در ایام غیرپیک، سفرهای اعتباری و بانکی و ... می گردد.
در پایان مراسم نیز آقای ترکی معاون استانداری تهران و قائم مقام ستاد هدفمندی یارانه ها با ارائه توضیحاتی درباری طرح هدفمندی یارانه ها نکاتی را متذکر شد: از آنجایی که ایران یکی از پرمصرف ترین کشورها در دنیاست که معادل 4برابر قاره اروپا مصرف دارد، دولت مجبور بود صدوبیست هزار میلیارد تومان در قسمت حاملهای انرژی هزینه کند. و لذا یکی از مسائلی که باعث شد دولت وارد این طرح شود همین چالشهای مصرف مازاد بود که با تشکیل کارگروههای اقتصادی در استانها گامهای بلند و مهمی را به سوی هدفمندکردن یارانه ها برداشت که بعد از این مدیریت و اداره آن بر عهده کارشناسان حوزه های مختلف از جمله گردشگری است.

  • لازم به ذکر است در حین مراسم دو پانل تخصصی با حضور اساتید گردشگری از جمله دکتر حمید ضرغام، دکتر محمدحسین ایمانی، دکتر مطیعی، دکتر مهدی قرخلو، و آقایان ایرانپور دبیر جامعه هتلداران، انصاری عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات و رادمند رئیس شرکت سفرکارت ملی اجرا شد که به بحث و تبادل نظر درباره مقالات ارائه شده توسط برگزیدگان پرداختند و در انتهای مراسم از برگزیدگان مقالات برتر تقدیر و تشکر بعمل آمد.


مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi