کتاب چشم‌انداز اقتصاد فرهنگ در ایران
یکشنبه 22 فروردین 1400 بازدید: 1306

 

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، کتاب "چشم انداز اقتصاد فرهنگ در ایران" با موضوع گردشگری در بخش اول به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به تألیف رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و دکتر شهرود امیرانتخابی رئیس موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر شد.
اقتصاد فرهنگ در بیان خیلی ساده، کسب درآمد از طریق تولیدات فرهنگی است و از آن‌جایی‌که مقوله فرهنگ گسترده است اقتصاد فرهنگی نیز لاجرم گسترده بوده و حوزه‌های زیادی از تبلیغات گرفته تا سینما و کتاب و موسیقی و صنایع دستی و گرشگری و غیره را در بر می‌گیرد. در همین ارتباط در کنار میراث فرهنگی و صنایع دستی اما گردشگری یکی از بهترین راه‌های معرفی فرهنگ ایرانی به جهان و شناساندن چهره واقعی کشورمان می‌باشد.
هدف اصلی این کتاب جایگزینی اقتصاد فرهنگ با تاکید بر گردشگری و به تبع آن بخش میراث فرهنگی و صنایع‌دستی بجای اقتصاد نفتی است و متن حاضر برای دستیابی به این هدف در قالب اهداف بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه مدت تنظیم شده است.
به عبارت دیگر هدف اصلی و غایی این کتاب، تبیبن متنی برای رونق‌بخشیدن به بخش گردشگری و به تبع آن بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی است؛ زیرا معتقدیم این سه بخش در ارتباط تنگاتنگ با هم قرار دارند و دوام و رونق نیز به این ارتباط بستگی دارد.
هدف بلند مدت از نگارش این کتاب جایگزینی و گردشگری اقتصاد فرهنگ (با تکیه بر جایگاه محوری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی) با اقتصاد نفت در اقتصاد ایران در سال 1410 از طریق جذب سالانه 40 میلیون نفر گردشگر خارجی و تبدیل‌کردن ایران به یکی از اصلی‌ترین مقصد گردشگران خارجی در خاورمیانه است. این جایگزینی به معنای از بین‌رفتن کامل نقش اقتصاد نفت نیست بلکه وابستگی کنونی به آن از بین می‌رود.
هم‌چنین هدف میان‌مدت از نگارش این متن فراهم¬کردن زمینه‌های لازم برای جهش در اقتصاد فرهنگ با محوریت سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در سال 1400با فعال‌تر کردن نیرو‌های انسانی و بهره‌بری از زیر ساخت‌های موجود برای جذب 20 میلیون گردشگر خارجی در سال 1404 است.
و در اهداف کوتاه مدتی که این کتاب دنبال می‌کند داشتن یک برنامه جامع برای به حرکت درآوردن بخش اقتصاد فرهنگ، بازنگری‌های لازم در رویکردهای کلان و استراتژیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به محوریت اقتصاد فرهنگ و دو برابرکردن نرخ جذب گردشگر خارجی در پایان پایان سال 1397 است.
کتاب حاضر در پنج فصل تدوین شده است که در فصل اول به کلیاتی پیرامون اقتصاد فرهنگ و اهمیت آن پرداخته شده است.
فصل دوم اقدام به مقایسه تطبیقی اقتصاد فرهنگ ایران با برخی کشورها ازجمله؛ ترکیه، مصر و امارات متحده عربی شده است. همچنین مولفه‌های اقتصاد فرهنگ شامل؛ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بحث قرار گرفته است و نظر به تاکید ویژه کتاب به مفاهیم گردشگری بیشتر پرداخته شده است.
در فصل سوم رابطه اقتصاد و فرهنگ (گردشگری) مورد بحث قرار گرفته و به اثرات اقتصادی، اجتماعی و محیطی گردشگری و نیز برخی از انواع گردشگری می‌پردازد.
در فصل چهارم با عنوان «سهم گردشگری در اقتصاد ایران» به مباحثی همچون گردشگری بین‌المللی، مقایسه گردشگری ایران با دیگر کشورها، نگاه موردی به آمارهای گردشگری جهان و ایران، موانع گردشگری و کیفیت مدیریت گردشگری در ایران پرداخته شده است.
در فصل پنجم پیرامون راهکارها و استراتژی‌هایی برای رشد رقابت‌پذیر گردشگری ایران سخن به میان آمده است.
 

 گفتنی است این کتاب در 168 صفحه و شمارگان 1000 نسخه با قیمت 25000 تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است و علاقه‌ مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 66491136 تماس حاصل نمایند.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi