به گزارش مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، فارغ از تقسیمبندی و تعاریف  مختلف از گردشگری و انواع آن همچون گردشگری درمانی (سلامت)، کشاورزی،  طبیعی، تاریخی، فرهنگی  و سایر عنوانها و تعاریف موجود، عنوان گردشگری  الکترونیک بهعنوان یک راهکار و نقطه ثقلی در جهت خدماتدهی  به مجریان و  فعالان حوزه گردشگری در بخشهای دولتی و خصوصی  و از سویی به گردشگران  داخلی و خارجی است.
ازجمله مزایای الکترونیک شدن صنعت گردشگری  میتوان به شفافیت  و تنوع خدماترسانی در حوزههای مختلف، رقابت سالم و برابر، بالا رفتن  کمیت و کیفیت واحدها و خدمات، تخصصی شدن آموزشها و منابع انسانی، اقتصاد  پویا و سالم، ایجاد بانکهای اطلاعاتی و آماری بهصورت مستند و جامع،  صرفهجویی در هزینه و زمان، نظارت و خودارزیابی دستگاهها، حذف رانتها و  واسطهگری اشاره کرد.
در نگاه اول، گردشگری الکترونیک، استفاده از امکاناتی همچون،  نرمافزارها و اپلیکیشن ها در جهت خدماتدهی به گردشگران همچون رزرو محل  اقامت، تهیه بلیت و خرید خدمات موردنیاز مسافران و گردشگران را در ذهن ما  تداعی میکند.
در اینجا لازم است این نکته را بیان نمایم که حوزه و دامنه  گردشگری الکترونیک میتواند فراتر از سرویسدهی به مسافران در فضای مجازی  همچون اپلیکیشن ها ، وبسایتها، سایتها و سایر فضاهای مجازی است.
برخی تعاریف نیز از این حکایت دارد که سفر در دنیای مجازی و  تهیه بستههای سفر در قالب فضای مجازی بهصورت چندبعدی  را شامل میشود، که  در سفر مجازی، مسافر و یا گردشگر در هر جا که باشد احساس حضور در مکان و  یا سایت گردشگری را از زاویه نگاه رایانه، تلفن همراه و هر نوع نرمافزار و  یا سختافزاری تجربه میکند که به آن سفر مجازی گفته میشود.
با این توضیحات بین سفر یا گردشگری مجازی و الکترونیک تفاوت  محسوس مشاهده میشود و میتوان گفت سفر مجازی و یا خرید و فروش اینترنتی  بلیت و اقامت در هتل و سایر خدمات مشابه جزئی از مقوله گردشگری الکترونیک  است.
در گردشگری الکترونیک و نگاه کلان به آن، بهعنوان یک صنعت  علاوه بر موارد ذکرشده میتوان وجود زیرساختهای نرمافزاری، شبکهها و  مهندسی نرمافزار را بیان کرد بهنوعی که بتواند ضمن ایجاد شبکههای امن با  داشتن ضریب اطمینان بالا، سرعت قابل قبول و سهولت دسترسی بتواند، مواردی  همچون هماهنگی بین سازمانها، نهادها و وزارتخانههایی را که در امر صدور  مجوز، سرمایهگذاری، سرویسدهی به مردم و متقاضیان در حوزه گردشگری مؤثرند،  را پوشش دهد و درنهایت خروجی آن در قالب کالایی به نام سفر به مشتریان  عرضه شود.
بهعبارتیدیگر میتوان گفت که تمامی عناصر و خدمات و  برنامهریزیها و وظایف ذاتی در حوزه گردشگری اعم از آموزش، قوانین و  مقررات، صدور مجوزها، سرمایهگذاری، سفر، تعامل  و حضور سایر دستگاهها و  سازمانها، را میتوان در قالب گردشگری الکترونیک و با مدیریت متولی آن  یعنی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به سرمنزل مقصود رساند و  صرفاً نگاه ما به گردشگری الکترونیک فروش بلیت و سایر موارد جزئی بهصورت  الکترونیکی نباشد.
با نگاهی به تحولات و پیشرفت علم و فنّاوری و تجربه آن در  سایر کشورهایی که در امر توسعه پایدار صنعت گردشگری  پیشتاز هستند،  بهراحتی این نکته قابلدرک است که پل ارتباطی بین بخشهای  دولتی و  بخشهای خصوصی (مرتبط با امر گردشگری) در بستر الکترونیک در تمامی حوزهها  تعریف میشود.
در پایان میتوان اشاره کرد که پوشش حوزه الکترونیک در تمامی  عناصر و ارکان گردشگری همچون، سازمانها و نهادها، بخشهای دولتی و خصوصی،  بازارهای عرضه و تقاضا، گردشگران داخلی و خارجی، تبلیغات و بازاریابی،  آموزش، مدیریت و سیاستگذاری، نظارت، اجرا و برنامهریزی، منابع انسانی و  کسبوکارها، میتواند دست موردهایی مناسب و مفیدی را برای کشورها درجات  توسعه صنعت گردشگری داشته باشد.
برگرفته از میراث آریا
یادداشت روحالله روانشاد / مدرس و فعال صنعت گردشگری و هتلداری