دکتر مجید تفرشی ایران شناس و سند پژوه حوزه مطالعات خلیج فارس در سیزدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس:
دوشنبه 16 اردیبهشت 1398 بازدید: 176


به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، دکتر مجید تفرشی ایران شناس و سند پژوه حوزه مطالعات خلیج فارس  در سیزدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد گفت:  باید خطر فعالیت رقبای منطقه علیه منافع ایران را جدی بگیریم و اقدامات اساسی و مهم تری را در جهت تضعیف این اقدامات انجام دهیم.
وی اظهار کرد: تلاش های بسیاری را علیه منافع ایران در پیشبرد اهداف خود مبنی بر تحریف نام خلیج فارس به نفع خود اقدام می کنند.
تفرشی با بیان اینکه ما به درستی تصور می‌کنیم خلیج فارس حق واقعی ما در دنیاست و تصورمان از اینکه دنیای بی رحم و خونسرد سیاست مرام و معرفت را پیش روی خود قرار دهند و آنها نیز مثل ما فکر بکنند و حق خلیج فارس را مال ما بدانند  اشتباه است و در عرصه جهانی در دیپلماسی عمومی و دیپلماسی مردم محور متاسفانه تلاشهای ایرانی بسیار ناچیز و کمتر دیده شده‌ای است.
وی افزود: بیش از 5 میلیون سند درباره ایران در  موزه‌های بریتانیایی موجود هست که حداقل یک میلیون سند آن درباره خلیج فارس است؛ این درحالیست که یک صدم درصد آن اسناد در دست ما نیست درحالیکه اکثریت این سندها حقانیت ایران را ثابت کرده است. کاری که ما نکردیم را از حدود 10 سال پیش بنیاد قطر برای جمع آوری سندهای حوزه خلیج فارس با همکاری کتابخانه ملی و کتابخانه بریتانیا انجام در جهت هویت سازی خلیج فارس به نفع خودشان و علیه ایران. انجام داده است.
این سند پژوه همچنین با ابراز نارضایتی در عرصه دیپلماسی مردم محور بیان کرد: صرفنظر از جنبه علمی، فرهنگی و پژوهشی که ما در جامعه بین المللی کاری جدی ای نکردیم در عرصه بین المللی رقبای ما مرتب در حال برگزاری کنفرانس ها و همایش های علمی به نفع خودشان و برعلیه ایران هستند.
تفرشی در پایان اظهار داشت: فعالیت ایران در 4 جبهه در عرصه بین المللی و در عرصه دیپلماسی عمومی بسیار ضعیف و نامحسوس بوده است. عرصه اول عرصه تعامل با سیاستورزان و سیاستمداران حاکم در کشورهای منطقه  و کشورهای اروپایی است که کمترین تعامل را با آنها در مساله تاکید حاکمیت ایران بر خلیج فارس داشته ایم؛ در عرصه دوم حضور در اندیشکده ها، گروه های فکر و گروه های لابی های متشکل از فرهیختگان، و دانشمندان غربی و عربی هست غربی و منطقه ای است که ارتباط ما با آنها بسیار کم است و این درحالی است که اکثر کشورهای عربی در دانشگاه های جهان یا کرسی فکر دارند یا مراکز دانشگاهی در کشورهای آنهاست؛ بخصوص قطر و امارات و بخصوص تا حدی هم پادشاهی عربی صعودی. در عرصه سوم عدم تعامل مناسب رسانه ای با رسانه های بین المللی هست که متاسفانه کشورهای عربی در این زمینه خیلی قوی برخورد کرده اند و در ایران تنها شبکه پرس تی وی در این زمینه فعالیت کرده است که آن هم طی ده سال گذشته فعالیت کمرنگتری داشته است و نتایج همه اینها منجر به تاثیرات آن بر افکار عمومی جامعه بین المللی است که تا 30 سال پیش تماما در جهت مناقع ایران بود که متاسفانه الان در آن ضعف به خرج داده ایم.
 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi