معرفی تجهیزات مورد نیاز عکاسی طبیعت
شنبه 8 دی 1397 بازدید: 2532


 

عکاسی طبیعت ( عکاسی منظره ) یکی از جذاب‌ترین ژانرهای عکاسی است که معمولا افراد اهل سفر و ماجراجویی را مجذوب خود می‌کند. طبیعت سرشار از آرامش و معنویت است، حتی اگر شخصی اهل عکاسی نباشد، با دیدن تصویری از دشت‌های پر از گل به وجد می‌آید.
برای عکاسی در طبیعت نیاز به دوربین و تجهزات جانبی خاصی دارید که در پایان این مقاله با تمامی این لوازم آشنا خواهید شد، پس با ما همراه باشید. البته برای مطالعه مقالات آموزشی عکاسی نیز می‎توانید به بخش آموزش عکاسی در مجله دیدنگار مراجعه کنید.

تعریف عکاسی از طبیعت
عکاسی از طبیعت، درواقع همان عکاسی از مناظر طبیعی، زندگی حیوانات، گیاهان و تصاویری از بافت‌های طبیعی می‌باشد. عکس‌های این سبک از عکاسی، معمولا خالی از حضور انسان یا عناصر انسانی، همچون ساختمان‌ها و حتی حیوانات اهلی است.
 

دوربین مناسب برای عکاسی طبیعت

هنگام خرید دوربین مناسب برای عکاسی منظره یا همان عکاسی طبیعت علاوه بر برند،  به مشخصات فنی و ویژگی های تکنیکی آن توجه کنید. این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که امروزه تمام دوربین‌ها امکانات و قابلیت های اولیه‌ای را دارند؛ لذا برای عکاسی منظره شما به دوربینی با محدوده دینامیکی خوب و بدنه‌ای که در انواع شرایط آب و هوایی مقاوم باشد نیاز دارید.  

محدوده دینامیکی دوربین کمک زیادی به ثبت جزئیات تصویر که در سایه یا نقاط روشن قرار گرفته اند، می‌کند. واحد اندازه گیری آن با نوردهی EV مشخص می‌شود و مقدار نوردهی EV14 به بالا، معرف یک دوربین فوق العاده برای عکاسی طبیعت است.

 

 

 

مقاومت دوربین در برابر شرایط آب و هوایی بدین معناست که دوربین تا حدودی ضد آب باشد.

به یاد داشته باشید که هنگام عکاسی از طبیعت در محوطه بسته مانند استودیو و آتلیه عکاسی نیستید، پس باید برای هرگونه شرایط جوی، اعم از رطوبت، باران و برف آماده باشید.

خرید یک دوربین فول فریم یا DSLR  با سنسور APS-C به میزان توانایی و بودجه شما بستگی دارد.

 

 

دوربین های بدون آینه از انواع جدیدتر دوربین‌ها هستند که درحال حاضر کاربرد آن‌ها به ویژه در عکاسی طبیعت چندان قابل توجه نیست. تنها مزیت این دوربین‌ها وزن کم آن‌هاست که در مقایسه با حجم تجهیزات عکاسی چشمگیر نیست.

به دنبال دوربینی با رزولوشن بالا نباشید!

 

 

شما هنگامی به دوربینی با رزولوشن 42.2 مگاپیکسل نیاز دارید که بخواهید عکس خود را بزرگتر از 24×16 اینچ چاپ کنید. اگر به دنبال دوربینی با این شرایط هستید پیشنهاد ما به‌ شما دوربین Nikon D850 می‌باشد. 

 

لنز مناسب عکاسی از طبیعت یا عکاسی منظره

 

 

 

خوشبختانه برای عکاسی طبیعت به لنزهای متنوع احتیاج ندارید. شما می‌توانید بیشتر بر روی لنزهای واید تمرکز کنید؛ برای یک دوربین فول فریم لنزهایی با بازه 35-14 میلی‌متری (مانند لنز سیگما 35-18 میلی‌متری) انتخاب مناسبی می‌باشد و اگر دوربین شما مجهز به سنسور APS-C است، لنزهای با بازه 24-10 میلی‌متری (مانند لنز تامرون 24-10 میلی‌متر) گزینه بهتری است.

توضیحاتی که داده شد به این معنا نیست که لنزهای زوم کاربردی ندارند، اما برای به‌دست آوردن کیفیت و وضوح بالاتر تصویر، لنزهای واید بیشتر توصیه می‌شوند.

اگر در انتخاب دوربین و یا لنز خود سر درگم هستید، می‌توانید از کارشناسان فروشگاه دوربین عکاسی و تجهیزات دیدنگار مشاورهبگیرید و یا مقاله راهنمای خرید بهترین دوربین های عکاسی برای سفر را مطالعه کنید.



برتری دوربین های DSLR بر دوربین های بدون آینه  

نکته دیگر برای برتری دوربین های DSLR این است که تعداد محدودی لنز واید برای دوربین های بدون آینه وجود دارد. اگر می‌خواهید از لنزهای DSLR خود بر روی دوربین بدون آینه استفاده کنید، باید با کیفیت تصویر خداحافظی کنید.

 

 

 

در این سبک از عکاسی همانند بدنه دوربین ، مقاوم بودن در شرایط جوی از مهم‌ترین خصوصیات لنزهاست.

توجه به ویژگی های غیر ضروری، ممنوع!

در انتخاب لنز بر ویژگی‌های غیر ضروری تمرکز نکنید. توجه داشته باشید که اگر شما در محدوده F/8 تا F/11 عکاسی خواهید کرد؛ طبیعتا نیازی به لنز  F/2.8 نخواهید داشت.

 

 

 

از آن‌جایی که شما با سه پایه عکاسی خواهید کرد، لرزش‌گیر لنز هم نیاز نخواهید داشت.

سه پایه یک باید فراموش نشدنی!

 

 

سه پایه در عکاسی تغییرات زیادی را در وضوح و کیفیت کلی‌ عکس‌ها ایجاد می‌کند. با استفاده از سه پایه در عکاسی می‌توان از لرزش دست و تکان خوردن دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر جلوگیری کرد. 


 


مهم‌ترین هدف استفاده از سه پایه جلوگیری از هرگونه لرزش در هنگام عکاسی است، پس شما به محصولی نیاز دارید که در برابر باد مقاوم باشد. اگر می‌توانید سه پایه‌ای با پایه‌های مستقل انتخاب کنید، چراکه می‌توان آن‌ها را در سطوح متفاوت ( روی صخره، روی شن و
) قرار داد. انتخاب جنس سه پایه بسته به سلیقه و میزان بودجه شما دارد؛ سه پایه ها معمولا در دو جنس آلومینیومی یا فیبر کربنی تولید می‌شوند، که نوع دوم گران‌تر است.


  

 

 

به خاطر داشته باشید که سه پایه‌های فیبر کربنی نه تنها سبک‌تر هستند، بلکه در مقابل آب نیز مقاوم هستند. پس اگر شما قصد دارید از دریا عکسبرداری کنید، این جنس سه پایه می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد.

کنترل کننده‌های بی سیم ( ریموت شاتر )

 

 

برای کاهش هر چه بیشتر لرزش‌ها استفاده از یک ریموت شاتر توصیه می‌شود. انواع مختلف ریموت شاتر وجود دارد، اما برای عکاسی منظره ریموت شاتر بی‌سیم بهترین گزینه است.
   



فیلتر یا فتوشاپ؟

 

 

 

شاید دوربین شما سنسوری با بهترین محدوده دینامیکی داشته باشد، اما متاسفانه محدوده سنسور با محدوده دینامیکی چشم انسان متفاوت است. 

این مشکل را به دو روش می‌توانید بر طرف سازید:

-  ویرایش در فتوشاپ ( پست پروداکشن )

-  استفاده از فیلتر به روی دوربین 

برای به دست آوردن نتیجه بهتر در حین عکاسی طبیعت و سپردن وقت کمتر پشت کامپیوتر، می‌توان از انواع فیلترها استفاده کرد.   
 

  

 

 

 


سوال: چرا استفاده از فیلتر بیشتر از ویرایش عکس در فتوشاپ توصیه می‌شود؟
 
 

چون عملکرد فیلتر‌هایی چون کاهنده نور ND یا فیلتر پلاریزه قابل شبیه سازی با پست پروداکشن نیست، استفاده از فیلترها را در عکاسی با ارزش‌تر می‌کند.

 

 

فیلترها در انواع مختلفی به بازار عرضه‌ شده و تنوع زیادی دارند؛ به همین علت شرح توضیحات همه فیلترها در این مقاله ممکن نیست. در این‌جا توضیح مختصری درباره ی 2 فیلتر پرکاربردتر می دهیم: 

1.  فیلتر Skylight

 

 

وظیفه این فیلتر ، محافظت از شیشه جلوی لنز در برابر آسیبی که ممکن است به علت پاشیده شدن خاک یا آب به آن وارد شود. 

فیلترهای Skylight نقش یک محافظ را ایفا کرده و در هنگام عکاسی از طبیعت یک همراه همیشگی به‌شمار می‌آیند



 

 

 

تفاوت فیلتر فرابنفش و Skylight 

 

 

برخلاف فیلتر فرابنفش ، فیلتر Skylight ته رنگ صورتی دارد. علت این ویژگی را، تلاش برای از بین بردن ته رنگ فیلم های قدیمی می‌دانند، اما توجه داشته باشید که در دوربین‌های دیجیتال این مشکل وجود ندارد. 

فیلتر فرابنفش با فیلتر کردن اثر نور فرابنفش به کاهش اثر مه‌زدگی در تصویر کمک می‌کند.

2.  فیلتر پلاریزه
 


 

 

  فیلتر پولاریزه یا پلارایزه ( Polarizing filter ) یک نوع فیلتر عکاسی است که جهت تغییر مسیر نور ورودی به دوربین و بالابردن رنگ و کنتراست تصاویر استفاده می‌شود.

هدف اصلی استفاده از این فیلتر، کاهش انعکاس خیره کننده از سطوحی نظیر شیشه ، فلز و آب است. در روزهای آفتابی، وقتی با زاویه ۹۰ درجه نسبت به خورشید عکاسی می‌کنید، فیلتر پلاریزه بیشترین تاثیر را دارد. اگر خورشید پشت یا جلو شما قرار بگیرد، فیلتر پولاریزه عملا تاثیر خاصی روی عکس شما نخواهد گذاشت. 

تلفن هوشمند یک راهنمای دوست داشتنی
   

 

 

حتی اگر شما از عکاسان قدیمی باشید باید مزایای همراه داشتن یک تبلت یا تلفن همراه هوشمند را بدانید. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

1.   مسیریابی: با استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب و نقشه‌های آفلاین به راحتی می‌توانید به هر نقطه در نقشه دسترسی داشته باشید!

2. آب و هوا: یک عکاس منظره باید به طور متناوب شرایط جوی را بررسی کند. به همین علت مشاهده پیش بینی آب و هوای روزانه کافی نیست و باید اپلیکیشنی داشته باشید تا شرایط جوی در مناطق مختلف را در روزهای آینده به شما ارائه دهد.

3.  برنامه ریزی: اگر می‌خواهید از غروب خورشید عکسبرداری کنید باید دقیقاً بدانید که خورشید در کدام جهت غروب می‌کند. پس باید ابزاری داشته باشید تا بتوانید به طور دقیق تمامی پارامترهای نوردهی را اندازه گیری کند. اپلیکیشن های مختلفی این پروسه را  انجام می‌دهند، یکی از بهترین اپلیکیشن های موجودPhotoPills  است.

قطعات دوبین را هرگز فراموش نکنید!

 

هیچ چیز بدتر از خالی شدن باتری دوربین و یا پرشدن کارت حافظه در حین عکاسی نیست.

به خاطر داشته باشید که حالت نمایش زنده ( Live view ) یا هوای سرد می‌تواند شارژ باتری را با سرعتی بیشتر از توقع شما خالی کند.

ممکن است تعداد سوژه‌ها بیش از پیش‌بینی شما باشد، لذا داشتن یک کارت حافظه یدک خالی از لطف نیست. 

با لوپ بزرگتر ببینید

 

 

مشاهده و بررسی تصویر بر روی نمایشگر دوربین در شرایط آفتابی دشوار است. به همین منظور استفاده از یک لوپ می‌تواند تا حدود 2 برابر تصویر را بزرگنمایی کند.
   

 

لباس مناسب

 

 

 

پوشش مناسب را دست کم نگیرید، لباس خوب به اندازه دوربین شما اهمیت دارد.

اگر شما از سرما یا گرما رنج ببرید، قطعا به جای تمرکز بر عکاسی ، توجه‌تان به خودتان معطوف می‌شود. لباس شما هنگامی مناسب است که شرایط آب و هوایی مختلف، بر فعالیت شما تاثیری نداشته باشد.

آرامش موسیقی در طبیعت

 

 

برای به تصویر کشیدن یک منظره زیبا شما باید در بهترین شرایط روحی قرار داشته باشید. هیچ چیز بهتر از موسیقی مورد علاقه شما نمی‌تواند احساس راحتی و آرامش را مهمان وجودتان کند.  


 

  دستمال تمیز کننده را از یاد نبرید

 

یک عکاس منظره همواره باید شرایط متغیر جوی را در نظر داشته باشد؛ چون ممکن است یک روز آفتابی در عرض چند ساعت به کابوسی طوفانی تبدیل شود!‍ ، پس نیاز است که همیشه مجهز باشید. برای محافظت از دوربین و لنزها ( حتی اگر ضد آب هستند ) باید از یک محافظ و روکش استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که تمیزی لنز شما بر کیفیت نهایی عکس تاثیر مستقیم دارد. به همین منظور حتما کیت و دستمال تمیز کننده به همراه داشته باشید. 

چراغ قوه

 

 

همیشه در طبیعت چراغ قوه به‌همراه داشته باشید. 

بهترین گزینه، چراغ قوه قابل نصب بر روی سر است، چراکه ممکن است سه پایه ای را حمل کنید و یا دوربینتان را بدست بگیرید. در این شرایط چراغ قوه سر بهترین گزینه می‌تواند باشد. 

 


 

 

 

 

کلام آخر 

طبیعت دریایی از آرامش است، شاید علاقه مندان به عکاسی طبیعت همواره به دنبال راهی برای دورشدن از استرس و هیاهوی شهر هستند و طبیعت این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا به آرامش واقعی دست یابند !

 

 علیرضا شریفی

 

 

 

عکاس

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi