فناوری های تاثیرگذار بر صنعت گردشگری
شنبه 1 دی 1397 بازدید: 1494

 

تکنولوژی به همراه سایر بخش‌های مرتبط با آن دائماً در حال حرکت است. هیچ‌کدام از صنایع مختلف مایل نیستند که پشت دیوار پیشرفت باقی بمانند و دوست دارند از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنند. واضح است که صنعت گردشگری نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های کلیدی در اقتصاد از این قضیه مستثنا نیست. در ادامه به 5 تکنولوژی که صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار می‌دهند خواهیم پرداخت.
5 تکنولوژی که صنعت مسافرت را تحت تأثیر قرار می‌دهند
 
تکنولوژی به همراه سایر بخش‌های مرتبط با آن دائماً در حال حرکت است. هیچ‌کدام از صنایع مختلف مایل نیستند که پشت دیوار پیشرفت باقی بمانند و دوست دارند از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنند. واضح است که صنعت گردشگری نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های کلیدی در اقتصاد از این قضیه مستثنا نیست. در ادامه به 5 تکنولوژی که صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار می‌دهند خواهیم پرداخت.

واقعیت مجازی در سفر

1. واقعیت مجازی در سفر
یکی از پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌هایی که وارد حوزه گردشگری شده است و احتمال می‌رود که این بازار بزرگ را تحت تأثیر قرار دهد، واقعیت مجازی در سفر یا VR (Virtual Reality) است. موسسه Sabre Labs معتقد است که این برنامه هرگز جایگزین مسافرت نخواهد شد و تنها تجربه‌ای دلنشین برای گردشگران خواهد بود. این موسسه نمونه‌ای از یک تور مجازی طراحی کرده است که امکان گردش از روم باستان در دوران امپراتوری روم را فراهم می‌کند. چنین تجربیاتی بسیار مفید هستند و زمینه‌های تاریخی و فرهنگی کشورهای مختلف را نشان می‌دهند. بزرگ‌ترین مشکل استفاده از تکنولوژی VR به تأمین اعتبار آن برمی‌گردد.
 

سفر به فضا

2. سفر به فضا
انسان در مورد جستجو و کاوش در دنیا بسیار کنجکاو و هیجان زده است. اصلی‌ترین شکل از سفر به فضا، رسیدن به ارتفاع بالاتر از خط کارمن است که به‌عنوان مانع بین جو و فضا شناخته می‌شود. سال‌ها برنامه‌های مختلفی برای سفر به فضا تدارک دیده شده است، اما تنها ویرجین آتلانتیک بوده است که این سفر را به‌طورجدی دنبال کرده است و بنا دارد که تا پایان سال 2018 میلادی 500 مسافر را به فضا بفرستد. در این مسیر نیز مشکل اساسی به بالا بودن هزینه‌ها برمی‌گردد و هر فرد باید حدود 250 هزار دلار از پیش پرداخت کند.
 
بین سال‌های 2001 و 2009، هفت غیرنظامی از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کردند. هزینه‌های آن بین 20 تا 40 میلیون دلار در آن زمان بود. اگرچه ممکن است در چند سال آینده یک ایستگاه فضایی خصوصی برای گردشگری باز شود. اما هزینه‌ها زیاد است و ممکن است بسیاری را منصرف کند. بااین‌وجود، برنامه بلندمدت این موسسه‌ها نشان می‌دهد که برای هزینه 200 هزار دلار در هر سفر مریخ برنامه‌ریزی شده است.

blockchin

3. Blockchain
اصطلاح Blockchain یک کلمه است که اخیراً مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پدیده برای ایجاد تحول در همه حوزه‌های جامعه ضروری است. پدیده Blockchain بلوک‌های داده‌ای است که به‌صورت متوالی و زنجیره‌وار به یکدیگر اضافه شده‌اند. هنگامی‌که این بلوک‌ها در کنار یک قرار می‌گیرند تولید یک زنجیره اطلاعاتی می‌کنند که می‌توانند به‌صورت مستقل عمل کنند. اما این پدیده چه نقشی در گردشگری ایفا می‌کند؟
 
اصطلاح Blockchain به زنجیره‌های اطلاعاتی اشاره دارند که می‌توانند اطلاعات خود را در اختیار چند نفر به‌صورت هم‌زمان قرار دهند. درواقع، این برنامه می‌تواند موجودی اتاق هتل، یا پروازهای یک ایرباس را ثبت کند و نشان دهد. این برنامه در کسب اطمینان و انطباق سیاسی و همچنین تأمین امنیت بسیار مهم است.

 
مسافرت های ساده تر

4. مسافرت های ساده تر
اعتماد یک عامل ضروری در بهبود گردشگری است. ما تصمیم می‌گیریم اطلاعاتی در مورد خودمان ارائه دهیم تا بتوانیم اعتماد دیگران را بدست آوریم. زمانی که اعتماد بیشتری ایجاد شود، کارها به شکل ساده‌تری صورت می‌گیرد. برنامه‌های مسافرتی مانند Korean Smart Entry System و German EasyPASS به‌منظور برنامه مسافرت ساده طراحی شده‌اند. درواقع این برنامه‌ها به کمک نظرسنجی و همچنین سابقه افراد، یک حس اعتماد ایجاد می‌کنند و از این طریق مسافرت را ساده‌تر می‌کنند.
 
استرالیا نیز اهداف بلندپروازانه‌ای در این زمینه دارد. آن‌ها قصد دارند تا سال 2020، حدود 90 درصد از سفرهای هوایی خود را از طریق برنامه‌های مسافرت ساده انجام دهند و از تکنولوژی‌های ترکیبی مانند تشخیص چهره، اثرانگشت و اسکن رادیوگرافی برای شناسایی مسافران استفاده کنند. در برخی از فرودگاه‌های آلمان و فرانسه، پاسپورت‌ها اسکن می‌شوند و عکس‌هایی از چهره گرفته می‌شود تا اطمینان حاصل شود که پاسپورت‌ها و مسافرین مطابقت دارند. بااین‌وجود، برنامه مسافرت آسان این کارهای امنیتی را راحت‌تر می‌کنند.

 
مسافرت بدون دخالت دست

5. مسافرت بدون دخالت دست
شاید قابل‌تصور باشد که وسایل و تجهیزات خود را بدون دخالت دست جابجا کنید و از دور آنها را کنترل کنید. در واقع این تکنولوژی به کمک ربات‌های کوچک و آموزش دیده انجام می‌شود و شما کار خاصی انجام نمی‌دهید. این مورد به شما امکان می‌دهد که یک میان وعده در فرودگاه میل کنید و چمدان خود را بدون هیچ زحمتی جابجا کنید.
 
منبع: www.tourism-review.com
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi