به تماشای میراث ناملموس محرم
سه شنبه 27 شهریور 1397 بازدید: 546

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکزگردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)به نقل ازدنیای اقتصاد، آیین‌های مذهبی و دینی، از جمله میراث ناملموس کشور هستند که می‌توانند گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کنند. سالانه در ایام محرم و به ویژه عاشورا و تاسوعا شاهد سفر‌های داخلی هستیم که به مقاصدی نظیر یزد، زنجان و... انجام می‌شود؛ مقاصدی که در برگزاری سنتی مراسم عزاداری شهره هستند.
 

در سال‌های اخیر حضور گردشگران در مراسم‌های سنتی تنها به گردشگران ایرانی ختم نشده است؛ شهرهایی نظیر کاشان، یزد و زنجان در ایام محرم و عاشورا و تاسوعا، میزبان توریست‌های خارجی به‌ویژه از کشورهای اروپایی بودند؛ گردشگرانی که میراث ناملموس ایران نیز همپای میراث ملموس آن برایشان اهمیت بسزایی داشته است. «نخل‌گردانی» در شهرهای یزد، «گل‌مالی» در لرستان، «طشت‌گذاری» آذری‌ها، «طبق‌کشى» در قزوین، «زارخاک» در قورتانِ اصفهان، « رقص حجله» در هرمزگان، «مقتل‌خوانی» در خوزستان، «۴۰ منبر» در لاهیجان و... تنها بخشی از سنت‌های دیرین عزاداری ایرانی‌ها در رثای شهدای کربلا بوده است.  در میان تمامی این آیین‌ها، «تعزیه» به‌عنوان میراث ناملموس فرهنگی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است؛ نمایشی که در آن سعی می‌شود بخشی از واقعه عاشورا به تصویر کشیده شود. این نمایش که در شهرهای مختلف ایران به شیوه‌های گوناگون اجرا می‌شود، برای گردشگران نیز جذاب بوده و آنها را به سوی خود جذب کرده است.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi