نقش ويژگي هاي توپوگرافيک و مورفولوژيک سواحل جنوبي ايران در آمايش دفاعي- امنيتي
شنبه 27 مرداد 1397 بازدید: 949
عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   دي و اسفند 1395 , دوره  3 , شماره  10 .
 
نقش ويژگي هاي توپوگرافيک و مورفولوژيک سواحل جنوبي ايران در آمايش دفاعي- امنيتي
 
 
نویسندگان:  ياري حسين*, نگهبان سعيد
 
 * دانشگاه شيراز
 
چکیده: 

امروزه شاهد حضور گسترده نيرو هاي بيگانه و قدرت هاي بزرگ و پايگاه هاي متعدد آن ها در منطقه خليج فارس هستيم. اين حضور، تهديدات بسياري را در حوزه هاي مختلف از جمله مهم ترين آن ها تهديدات نظامي را متوجه جمهوري اسلامي ايران وبه خصوص سواحل جنوبي آن مي کند. لذا جهت مقابله با اين تهديدها، رعايت مسائل دفاعي- امنيتي به ويژه در سواحل منطقه مي تواند ضامن توسعه و امنيت پايدار گردد. سواحل مکران با طول قريب به هشتصد کيلومتر از سواحل جنوب کشور وبه عنوان تنها ساحل اقيانوسي ايران، از لحاظ آمايش دفاعي و استراتژيکي داراي اهميت بسيار زيادي است. از آن جا که ملاحظات و الزامات امنيتي مورد نياز در هر منطقه، ريشه در وضعيت و شرايط جغرافيائي آن منطقه و به ويژه در شرايط توپوگرافيک و مورفولوژيک آن دارد، لذا هدف اين پژوهش بررسي نقش ويژگي هاي توپوگرافيک و مورفولوژيک منطقه ساحلي جنوب شرق کشور، در آمايش دفاعي است. پژوهش از نوع توصيفي – تحليلي مبتني بر روش هاي ميداني و کتابخانه هاي است، بدين صورت که ابتدا ويژگي هاي ژئومورفولوژيک و توپوگرافي منطقه شناسائي شده و سپس به بررسي نقش آن ها در آمايش دفاعي امنيتي منطقه پرداخته شده است.

 

كليد واژه: خليج فارس، آمايش دفاعي، ويژگي هاي توپوگرافيک، ويژگي هاي مورفولوژيک، سواحل مکران

ین مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi