بررسي خليج فارس از نگاه جغرافياي تاريخي مسلمانان، مطالعه موردي: مسالک و ممالک اصطخري
شنبه 27 مرداد 1397 بازدید: 908

 

 
 
 
 
عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   دي و اسفند 1395 , دوره  3 , شماره  10 .
 
نویسندگان:  شاهين مهدي, سپهوند اسماعيل, خوش آب فرزاد
 
 
 
چکیده: 

آثار و متون بسياري از جغرافي نگاران مسلمان در شناخت جغرافياي ممالک اسلامي و از جمله درياهايي که در قلمرو سرزمين هاي اسلامي واقع شده بودند، بر جاي مانده است. از جمله اين آثار مي توان به «مسالک وممالک» اثر ابراهيم بن محمد، ابواسحاق کرخي اصطخري (م346. ق). که از نخستين جغرافي نويسان ايراني مسلمان در قرن چهارم هجري در ايران به شمار مي رود، را نام برد. اين اثر که توسط يک مولف گمنام در قرن پنجم هجري ترجمه شده و به نوبه خود به موقعيت خليج فارس اشاره دارد. در بسياري از منابع جغرافيايي مربوط به مناطق اسلامي، خليج فارس و اهميت آن با نام درياي پارس، بحر پارس و... آورده شده است. اين متون علاوه بر ارزش جغرافيايي، از نظر تاريخي، سياسي، نظامي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و... داراي اهميت فراواني هستند و بايد به طور جدي موردبررسي قرار گيرند تا ارزش آن ها بيشتر آشکار شود. "مسالک وممالک" از جمله متون وزين اوايل قرن چهارم هجري است که براي بررسي جغرافيايي بسياري از مناطق ايران در آن عهد داراي اهميت اساسي است و در اين تحقيق با هدف شناخت جغرافياي تاريخي خليج فارس در آن مقطع، اين درياي ايراني موردبررسي قرار گرفته است.

 

كليد واژه: اصطخري، مسالک و ممالک، خليج فارس، جغرافياي تاريخي

 

ین مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi