نقش کارکرد دفاعي امنيتي مرزهاي خليج فارس از منظر جغرافياي سياسي
سه شنبه 23 مرداد 1397 بازدید: 565
 
 
 
 
عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   مهر و آذر 1395 , دوره  3 , شماره  9 .
 
نویسندگان:  پورقاسمي سيدمصطفي, نوشاددل رامين, شعباني آيه*
 
 *
 
چکیده: 

مرزهاي جنوبي ما به خصوص مناطق دريايي به علت ارتباط با آب هاي آزاد و پايگاه هاي ثابت و متحرک دشمن از جمله کانون هاي پرخطر و تنش خيز نسبت به امنيت کشور محسوب مي شوند. سياست هاي تنش زاي برخي کشورها در منطقه که در واقع بهانه هايي براي فعاليت نيروهاي بيگانه در منطقه را فراهم مي سازد، مزيد بر علت و بر درجه تهديدات موثر است. خليج فارس به عنوان مهم ترين مخزن نفتي جهان نقش تعيين کننده اي در سرنوشت اقتصاد جهان به وي‍ژه در دنياي صنعتي دارد. موقعيت خليج فارس در جنوب ايران و جايگاه مهم آن در نقشه جغرافياي سياسي جهان و منابع انرژي موجود در آن فرصت هاي بسيار زيادي در اختيار ايران قرار مي دهد، لذا اين مقاله با تبيين رويکرد دفاعي امنيتي جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه با توجه به ويژگي هاي ژئوپليتيکي منطقه سعي در پاسخ به اين سوال دارد که اين کارکرد ها چه تاثيري در اين منطقه استراتژيک دارد.

 

كليد واژه: ژئوپليتيک، استراتژيک، امنيت، دفاع، خليج فارس

ین مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi