تاريخچه روابط ايران و عربستان سعودي از زمان رضاشاه تاکنون (چرخه رقابت و تقابل)
سه شنبه 23 مرداد 1397 بازدید: 132

 

 
 
 
 عنوان نشریه:  مطالعات فرهنگي و سياسي خليج فارس :   مهر و آذر 1395 , دوره  3 , شماره  9  .
 
نویسندگان:  موسوي دهموردي سيدمحمد*
 
 * دانشکده روابط بين الملل وزارت امورخارجه
 
چکیده: 

ايران و عربستان دو کشور مهم و استراتژيک در سطح منطقه خاورميانه و خليج فارس هستند و اين دو همواره روابطي توام با فراز و نشيب هاي فراوان را در تاريخ تعاملات خود تجربه کرده اند. اين روابط با وقوع انقلاب اسلامي ايران وارد فاز جديدي شده و حالت خصمانه تري پيدا کرده است. هر چند در برخي از ادوار پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران شاهد گسترش روابط و تنش زدايي ميان اين دو کشور بوده ايم، اما همواره ميزاني از رقابت و خصومت ميان اين دو کشور وجود داشته است. در حال حاضر نيز روابط ميان اين دو کشور تنش آلود است و در برخي از حوزه ها نظير سوريه، عراق، يمن و بحرين به رويارويي غيرمستقيم انجاميده است. اين روابط واجد ويژگي هاي ژئوپلتيک، استراتژيک و ايدئولوژيک است و تاثير هرکدام از اين مولفه ها در تنش هاي ميان اين دو کشور غيرقابل انکار است. در اين مقاله به تاريخچه روابط اين دو کشور و محورهاي تقابل کنوني آنها در سطح منطقه خاورميانه و خليج فارس پرداخته شده است.

 

كليد واژه: جمهوري اسلامي ايران، عربستان سعودي، خاورميانه و خليج فارس

ین مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس به صاحب امتیازی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد.

  • جهت دریافت فایل پی دی اف مقاله کلیک کنید.
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi