چکیده سه مقاله برگزیده در همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس
شنبه 15 اردیبهشت 1397 بازدید: 1272


به گزارش روباط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA) به گزارش ایکنا؛ دوازدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس در حالی به کار خود پایان داد که در نوبت صبح این همایش، از سه پژوهشگر برتر در حوزه مطالعات خلیج فارس به عنوان برگزیدگاه این دوره از همایش با اهدای جوایزی تقدیر شد. همچنین این مقالات در دو پنل روز گذشته در نوبت بعدازظهر با عناوین «گردشگری و ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خلیج فارس» و «ابعاد سیاسی، امنیتی، راهبردی و زیست محیطی خلیج فارس» از سوی نگارنده آن‌ها ارائه شدند. در ادامه مروری بر چکیده این سه مقاله برگزیده همایش ملی خلیج فارس خواهیم داشت؛
 
تحلیل وضعیت الزامات گردشگری جزایر خلیج فارس

در چکیده مقاله «تحلیل وضعیت الزامات گردشگری جزایر خلیج فارس بر اساس مدل تحلیلی A. Factors (مطالعه موردی: جزیره قشم)» نوشته مهدی رمضان‌زاده لسبوئی، استادیار گروه جهانگردی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، به عنوان یکی از سه برگزیده دوازدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس آمده است: الزامات فضا در مقاصد گردشگری بر اساس مدل‌های مختلفی ارزیابی می‌شود. مدل A. Factors نمونه آن است. جاذبه‌ها، نحوه دسترسی، فعالیت‌ها، اقامتگاه‌ها و مطلوبیت مکانی از مهمترین فاکتور‌های موثر در توسعه گردشگری در فضا‌های جغرافیایی است. جزایر خلیج فارس با قابلیت خوشه‌ای و مجموعه‌ای خود می‌توانند، زمینه‌های توسعه گردشگری پایدار را فراهم آورند.

نگارنده در بیان هدف خود از انجام این پژوهش ذکر می‌کند: بررسی مولفه‌های تاثیرگذار بر فعالیت‌های گردشگری جزایر خلیج فارس بر اساس مدل A. factors است. این مدل با بهره‌گیری از ۵ فاکتور کلیدی پیش گفته، به واکاوی ارزش مقاصد گردشگری می‌پردازد. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی-تحلیلی و با تاکید بر بررسی منابع و تحلیل کارشناسی است. به این منظور، تجارب موفق برنامه‌ریزی گردشگری جزایر در دنیا مورد واکاوی قرار گرفته، سپس مولفه‌های پنج‌گانه مدل مورد نظر، در فضا‌های جغرافیایی جزایر خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت، تا نهایتا مدلی طراحی شود که بر اساس آن بتوان فرآیند توسعه گردشگری پایدار را فراهم ساخت. نتایج این مطالعه بیانگر آن است که شناسایی کارکرد تخصصی برای هر یک از جزایر با توجه به فاکتور‌های ۵ گانه به عنوان اولین اصل پیوسته باید مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان قرار گیرد.
 
گردشگری، صلح و همگرایی منطقه‌ای

عنوان دیگر مقاله برگزیده این همایش «گردشگری، صلح و همگرایی منطقه‌ای؛ (مورد مطالعه: کشور‌های ساحلی خلیج فارس)» است که از سوی فرامرز بریمانی، دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران به رشته تحریر درآمده است. نگارنده مقاله در چکیده خود به این مسئله اشاره دارد که؛ در شکل سنتی از روابط بین‌الملل، دولت‌ها کنشگران اصلی عرصه بین‌الملل شناخته می‌شوند، آنان هستند که تصمیم به صلح و یا جنگ می‌گیرند، اما با پیچیده شدن فرایند‌های اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی دولت‌ها با به کارگیری متخصصان فن‌سالار در پوشش نهاد‌های فراملی گرد هم می‌آیند تا در پیوند با هم به عنوان بازیگران کنش‌ورز زمینه‌ساز تشکیل اتحادیه جدید و در نهایت تحکیم همگرایی و صلح منطقه‌ای شوند.

وی می‌افزاید: در شرایط امروزی، که اتحاد جماهیر شوروی سابق فرو پاشید و جنگ سرد نیز تا حدودی فرو نشست این سوال‌ها مطرح می‌شود که در دوره فراملی بازیگران اصلی همگرایی و صلح چه کسانی خواهند بود؟ بستر فعالیت برای رسیدن به صلح کدام است؟ آیا الگویی نسبتا موفق وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال‌ها، این پژوهش با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهدات نگارنده و به شیوه تفسیری و تحلیلی انجام گرفت. منطقه مورد مطالعه نیز کشور‌های ساحلی دریای خزر است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد؛ در عصر فراملی، کنشگر و یا بازیگر اصلی در انتخاب دولت، صلح و همگرایی، مردم یا شهروندان هستند. البته نسل جوان امروز در بستری از فعالیت گردشگری بیشتر از سالمندان آگاهی لازم را برای نقش آفرینی به دست خواهند آورد. جوانان امروز، کارگزاران فرهنگ، سیاست و اقتصاد فردا برای کشور‌های خود خواهند بود؛ بنابراین می‌توان از چنین بستری از فعالیت (گردشگری) و گروه‌های سنی (جوانان) و با تکیه بر تجربیات جهانی از الگو طرح دوستی (فرانکو–ژرمن) برای همگرایی و صلح منطقه‌ای در بین کشور‌های ساحلی خلیج فارس بهره جست.
 
بررسی تاثیر بهره‌مندی از توانمندی جوانان نخبه بومی در توسعه گردشگری

عنوان مقاله «بررسی تاثیر بهره‌مندی از توانمندی جوانان نخبه بومی در توسعه گردشگری و ارائه یک مدل ازسیستم دانش‌محور با رویکرد توانمندسازی نخبگان بومی به منظور توسعه گردشگری؛ (مطالعه موردی: استان بوشهر)»، نوشته الناز بلوری‌فرد، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات (کسب و کار) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و عضو کمیته گردشگری معدنی دیگر برگزیده دوازدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس بود. بلوری‌فرد در چکیده مقاله خود صنعت گردشگری را به عنوان یکی از بازو‌های توانمند دستیابی به توسعه پایدار معرفی کرده و آورده است: روند رو به رشد در کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه را پیش روی دارد. سازمان جهانی جهانگردی، فعالیت‌های صنعت گردشگری را به دسته‌های گردشگری فرهنگی، گردشگری طبیعی، گردشگری تجاری، گردشگری مذهبی و گردشگری ورزشی تقسیم کرده است. از آنجا که استفاده از نخبگان در مسیر توسعه کشور‌ها همواره مورد توجه و تایید پژوهشگران و صاحبان حرف بوده است، در صنعت گردشگری نیز استفاده از توانمندی‌های بالقوه ایشان، شایسته توجه است.

وی می‌افزاید: در این مطالعه به تأثیری که جوانان نخبه بومی در توسعه گردشگری در بندر بوشهر می‌توانند داشته باشند، پرداخته شده و نتایج این پژوهش نشان داد که نخبگان بومی حوزه‌های فرهنگ، صنعت و تجارت، ورزش و مذهب می‌توانند با تاثیری که در جامعه ملی و بین‌المللی می‌گذارند، سفیران خوبی برای معرفی استان بوشهر و همچنین فرهنگ جنوب کشور و خلیج فارس باشند و در جذب گردشگر و تشویق سرمایه‌گذاری در این منطقه نقش قابل توجهی را ایفا کنند. همچنین این مطالعه با ارائه مدلی نشان داد که بهره‌مندی از یک سیستم دانش محور با رویکرد نخبه‌پروری بومی در توسعه گردشگری در استان بوشهر تاثیر قابل توجهی دارد. این مدل نشان داد که سیستم‌های دانش محور از طریق توانمندی، شایستگی، معناداری و حق اختیار نخبگان بومی موجب توسعه گردشگری در استان بوشهر می‌شود.

گفتنی است، بنا بر اعلام دبیرخانه همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس، کلیه مقالات پذیرفته شده در این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) چاپ خواهد شد.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi