بـاغ کتاب تهران چیست؟
دوشنبه 19 تیر 1396 بازدید: 1384

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، بـــاغ کتاب تهـــران 65هزار متر مربـــع زیربنا دارد کـــه 30هـــزار متر مربع آن (بجـــز راهروها، تأسیسات و اداری) فضــــای مفــــید و مسقف نمایشگاهی است. به جــــز این، 25هزار مـتر مربع فضــــای سبــــز روی بام باغ کتاب و 20هــــزار مترمربع فضــــای قابل استفاده در محوطه وجود دارد که در مجمــــوع، فضای قابل اســـتفاده نمایشـــگاهی را تا حدود 70هــــزار متر مربع افزایش می دهــــد. بزرگترین مجموعه مشــــابه داخلـی با بخــــش نمایشگاه دائمی باغ کتاب، شهـر کتاب مـرکـزی تهـران در ســــه طبقـه و 2.500 متر مربع است
بـــاغ کتاب تهران مجموعـــه های از قابلیت ها و عملکردها را با محوریت کتاب در خود دارد: نمایشـــگاه دائمی کتاب و محصولات فرهنگی، نمایشـــگاه تخصصـــی و موقت کتاب و محصـــولات فرهنگی، نمایشـــگاه و فروشـــگاه کتاب و محصـــولات فرهنگی کـــودک و نوجوان، مجموعه های از ســـالن های نمایش تئاتـــر و فیلم و برگزاری جشـــنوارههای کتاب، بازار کتابهای دســـت دوم و...
نمایشـــگاه های بـــزرگ کتاب جهـــان در مدت زمانـــی کمتر از یـــک هفته در ســـال برگزار می شـــوند (اغلب چهار تـــا شـــش روز). بنابراین، فضای این نمایشـــگاه ها در طول ســـال محـــل برگزاری انـــواع نمایشـــگاه های صنعتی، تجاری و فرهنگی اســـت. مفهوم نمایشـــگاه بـــه این معنـــا هم پیوند با صفـــت «موقتی» اســـت. از ایـــن رو، نمایشـــگاه های دائمی را میتـــوان اینگونـــه تعریف نمود که اگـــر در آنها فراینـــد خرید و فروش اتفـــاق میافتد با بـــازار» یا «فروشـــگاه» مواجهیم و اگر در آنهـــا خرید و فروش اتفـــاق نمیافتد با «موزه)) بنابراین، بهتر اســـت عملکرد نمایشـــگاهی باغ کتاب را در نســـبت با دائمـــی بودن آن ــ با فروشگاه ها یا بازار های بزرگ کتاب قیاس نمود.
در مقایســـه با بزرگترین فروشـــگاه های جهان، به صـــورت قطعی میتوان باغ کتاب را بزرگترین آن ها نامــــید. در حال حاضر بزرگترین کتابفروشـــی جهــــان شعبه اصلی فروشـــگاههای زنجیرهای بارنز و نوبل ((Barnes and Noble Booksellers))در نیویورک اســـت که 14.330مترمربع مســـاحت دارد و طول قفســـه های آن به 21کیلومتر می ِ رســـد. کتابفروشـــی ((Powell Bookseller))در پورتلند امریکا مســـاحتی بالـــغ بر 6.300متر مربـــع دارد و میتواند یک میلیون جلـــد کتاب را در خود جای دهد. رتبه ســـوم از آن کتابفروشـــی اســـترند ( )Strand Bookstoreدر نیویورک است که 5000 مترمربع مســـاحت دارد و طول قفســـه های آن به 29کیلومتر می رســـد. بـــاغ کتاب تهران حدود 25هزار مترمربع فضای فروشـــگاهی دارد که در مقایســـه با بزرگترین کتابفروشـــی جهــــان  حدود 11 هزار متر مربع بیشتر و از رتبه های دوم و ســـوم حدود چهار تا پنج برابر بزرگتر اســـت.


باغ کتاب تهران چه می کند؟
ایفای نقش حمایتی در رونق کلیه فرآیند های مرتبط با کتاب و کتاب خوانی

کتاب در کشـــور مـــا گرچه از نظر آمـــار تولید وضعیت مناســـبی دارد (ایران بـــا تولید بیش از 65 هزار عنوان کتاب در ســـال، دهمین کشـــور جهــــان در فهرست یونسکو اســـت)، اما سقف انتظـــارات از جامعه فرهنگـــی و اصیل ایران و شـــعارهای فرهنگی انقلاب اسلامی به گونه های اســـت که نمیتـــوان و «نبایـــد» به ایـــن ارقام دلخـــوش بود. اگر فرایندهـــای مرتبط با کتاب را اِفـــراز کنیـــم، چهار بخش اصلـــی آن عبارت خواهد بـــود از تولید، اطلاع رســـانی، توزیع، و مـصرف. باغ کتاب در هر یـــک از بخش های اصلی ایـــن فرآیند برنامه هایـــی در نظر گرفته که از جمله عبارتند از :

تولید
    تدوین ضوابط و اســـتانداردهای نشر خوب
    تنظیم و به کارگیری سازوکارهای تشویقی در پذیـرش، عرضـه و معرفـی آثار خـوب و ناخوب؛\
    برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی تخصصی و بـهروز برای ارتقای مهارتهای ناشران؛
    تـدارک و ترویج نوآوریهـا و فنآوریهـای نشر؛
    پیش بینـی جــوایز و برگـزاری جشـنواره های گوناگـون کتاب، بهویـژه در حوزه های تخصصی نشر؛
    ایجـاد عرصه هـا و فضاهـای مناسـب بـرای تعامـل نـاشران، پدیدآورنـدگان، دسـتاندرکاران فنـی و بازرگانـان کتاب.

اطلاع رسانی
    طـراحی و اجــرای شبکه ملــی کتاب ایـران؛
    تأسیس خـبرگزاری غیردولتـی کتاب؛
    کمک به تأسیس شبکه رادیویی کتاب؛
    کمک به تأسیس شبکه مجازی تلویزیونی کتاب؛
    انتشار مجلـه؛
    تنظیـم و انتشـار سیاهه بهترین هـای کتاب؛
    تنظیم و ترویج سیرهـای مطالعـاتی؛
    ایجـاد درگاه((Portal))باغ کتاب.
    راه اندازی شبکه ملی توزیع کتاب؛
    افزایـش چشـمگیر سـطح تمـاس مردم بـا کتاب؛
    ایجاد فضاهای تعاملی موزعان، کتابفروشـان و ناشـران؛
    گسترش بازرگانی خارجی کتاب.

مصرف
    ارائه سـیاهه های بهترین هـای یـک عمـر یـا یـک سـال یـا یـک فصـل بـه روایـت شـخصیت ها و چهره هـای محبـوب و معتـبر
    تولید انواع سـیاهه های سـیر مطالعاتی در رشـته ها و زمینه هـای مختلف
    ایجـاد کلینیـک کتابدرمانـی بـرای کمـک بـه درمـان بیماری هـا بـا مطالعه کتاب
    اختصـاص فضای بسـیار وسـیع به کتاب ها، سرگرمی هـا و آموزش های کـودک و نوجوان
    تشـویق هنرمنـدان نمایشـی بـه اقتبـاس از کتابهـای مفیـد
    تخفیف ویژه کتابهای خوب به مردم
    برگـزاری مسـابقات جـذاب و پرهیجـان کتابخوانـی
    ایجاد و هدایت باشـگاه های کتابخوانی در فضـای واقعی و مجازی
    ایجـاد امـکان مشاوره کتاب و کتابخوانی در بـاغ کتاب و نیـز در پایـگاه اطلاع رسـانی

 

http://nashreshahr.com/portals/0/images/pages/baghketab.jpg

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi