ژوراسیک پارک تهران؛ پارک‌گردی علمی و تفریحی در دل پایتخت
دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 بازدید: 2530

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران(Istta) به نقل از «نسیم»، گردشگری در پارک‌ها، بخشی از ظرفیت‌های گردشگری شهری را تشکیل می‌دهد که در بسیاری از کشورهای دنیا، مورد استقبال گردشگران داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد. پارک‌ها، بهترین فرصت را برای پیاده‌روی، ورزش‌های همگانی و هوازی و هم‌چنین آشتی با طبیعت و شناخت پوشش گیاهی منطقه در اختیار ما قرار می‌دهند.
پارک‌گردی، عاملی برای تقویت ظرفیت‌های جسم و روح و فاکتوری اثربخش برای انرژی مثبت به شمار می‌رود؛ پارک‌گردی، فعالیتی کم‌هزینه، آسان و جذاب است؛ چرا که در کلان‌شهرهای شلوغ، تنها مکان‌هایی که می‌توان صدای پرنده‌ها را از نزدیک شنید و شاهد خنده کودکان بود، همین پارک‌های بزرگ و کوچک است.
در همین راستا پارک ژوراسیک تهران، یکی از نام‌های جالب و شنیدنی و از ظرفیت‌های گردشگری شهری پایتخت به شمار می‌رود؛ جایی که گشت زدن در میان دایناسورهای غول‌پیکر متحرک را فراهم کرده و شما را به 200 میلیون سال پیش می‌برد؛ عصری که حیوانات عظیم‌الجثه در آن زندگی می‌کردند.
چگونگی ایجاد پارک ژوراسیک
اصطلاح پارک ژوراسیک را نخستین بار مایکل کرایکتون پزشک و نویسنده‌ آمریکایی در سال 1990 روی رمانش گذاشت و در سال 1993 استیون اسپیلبرگ فیلمی براساس همین کتاب ساخت؛ پس از آن فیلم در همه جای جهان و در چندین شهر مهّم دنیا مثل ورشو، هاوانا، لس‌آنجلس، کی‌یف، پارک موزه‌ دایناسورها با نام «پارک ژوراسیک» ساخته شد.
 نخستین پارک ژوراسیک ایران نیز در سال 1393 و با مساحت 30 هزار مترمربع در غرب تهران ایجاد شد؛ پارک ژوراسیک تهران (پارک دایناسورهای متحرک) برای نخستین بار، بعد از آمریکا و برخی کشورهای مطرح اروپایی در تهران راه‌اندازی شده است.
دایناسورها در ایران
ایران، یکی از کهن‌ترین مناطق جهان به شمار می‌رود که ردپای بسیاری از مخلوقات، در منطقه‌ای که اکنون در آن زندگی می‌کنیم و به تاریخ ده‌هزار ساله مکتوبش می‌بالیم، مشاهده شده است. شاید هنوز هم افرادی باشند که دایناسورها را همچون اژدها، موجودی افسانه‌ای می‌پندارند؛ اما به هر حال، دایناسورها، بخشی از تاریخ هستند که گذر زمان، سبب انقراض آن‌ها شد، انقراضی که اکنون، یوز ایرانی و بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری سرزمین رویایی ایران را به شدّت تهدید می‌کند و شاید پارک‌هایی چون ژوراسیک تهران، یادآور اهمیّت حفاظت از محیط‌زیست برای نسل امروز باشد.


اخیراً دانشمندان این احتمال را مطرح کرده‌اند که میان نفت خام و نابودی دایناسورها در 60 میلیون سال پیش ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد؛ البته با انقراض دایناسورها، بیشتر گونه‌های زیستی زمین نیز نابود شدند.
جالب است که بدانید در خرداد 95، ناخن یک دایناسور در کویر لوت ایران، کشف شد و مطالعات غیررسمی نشان می‌دهد که فسیل یافته‌ شده، ناخن سرپنجه یک دایناسور در اقلیم ایران باشد. البته این فقط بخش‌هایی از بدن دایناسور نیست که کویر لوت ایران را مشهور کرده است؛ پیدا شدن شهاب سنگ‌هایی که هر گرمش بین 10 دلار تا 4 هزار دلار قیمت‌گذاری شده، بخشی از پتانسیل‌های زمین‌شناسی این منطقه را بازگو می‌کند.
پارک ژوراسیک تهران، فضایی شاد و علمی
در پارک ژوراسیک تهران مجسمه متحرک 28 دایناسور قرار گرفته است؛ این پارک برای کودکان و نوجوانان، فضایی مسرّت‌بخش و شادی‌آفرین است؛ چرا که قادر هستند در یک پارک علمی تخیلی، به گردش پرداخته و با موجوداتی آشنا شوند که قبلاً در فیلم‌ها، کارتون‌ها و کتاب‌ها،‌ درباره آن‌ها اطلاعاتی بدست آورده و هیچ‌گاه فرصت دیدار نزدیک با جسم غول پیکر این موجودات منقرض‌ شده را پیدا نکرده‌اند.
در این دنیای جالب برای کودکان، دایناسورها از گونه‌های مختلف و با هیکل‌های عظیم خود، بچه‌ها را به میلیون‌ها سال پیش می‌برند؛ در این پارک، می‌توان با نحوه زندگی، خوراک و سبک ایستادن و استایل بدنی این حیوانات پیش از تاریخ آشنا شد و البته همراهی این مجسمه‌ها با نور و صدا نیز، بر جذابیت‌های آن می‌افزاید.
جالب است که در بخشی از پارک، تخم دایناسوری قرار گرفته که نحوه تولد نمادین دایناسورها را نیز به تصویر می‌کشد؛ برای همین، این پارک را باید علمی، تخیلی و جذاب برای این قشر سنی دانست.
این پارک، در محیط دل بازی طراحی و ساخته‌ شده و نحوه قرارگیری دایناسورها به گونه‌ای است که می‌توان از بخشی از پارک وارد شده و همه 28 نوع دایناسور را مشاهده کرد و حتی فرصت سواری گرفتن از آن برای کودکان نیز وجود دارد.
امکانات ژوراسیک پارک
در کنار این حیوانات غول‌پیکر، پارکینگ، بوفه و سرویس بهداشتی در این بوستان جذاب غرب پایتخت در دسترس علاقمندان است. البته در ضلع جنوبی پارک، کارگاه‌های آموزشی و فیلم و هم‌چنین استودیویی برای عکاسی اختصاصی با دایناسورها نیز تعبیه شده که می‌تواند برای علاقمندان به عکاسی، فرصت خوبی را مهیا کند.
از جمله دیگر امکانات این پارک علمی- تخیلی، می‌توان به سینما سه بعدی و ژوراشاپ در این محدوده طبیعی اشاره کرد که به فروش محصولاتی با آرم و نشان دایناسورها اقدام می‌کند.


 راه‌های دسترسی به ژوراسیک پارک
برای اینکه به پارک ژوراسیک تهران بروید، باید به سمت سعادت‌آباد حرکت کنید؛ متأسفانه، سعادت‌آباد و شهرک غرب، ایستگاه مترو ندارد و برای سفر به آنجا، از هر نقطه شهر تهران، می‌توان با اتوبوس یا حتی تاکسی به میدان صنعت شهرک غرب یا میدان کاج سعادت‌آباد رفت.
این پارک، در انتهای بلوار پاک‌نژاد قرار گرفته که در آنجا، میدانی به نام میدان بهرود قرار دارد؛ بالای میدان بهرود، بلوار شقایق است که از این بلوار، می‌توان این حیوانات عظیم‌الجثه قبل تاریخ را مشاهده کرد.
به علاوه  برای سفر به این پارک جالب، از اتوبان‌های همّت و حکیم و حتی یادگار امام نیز می‌توان استفاده کرد؛ طبق مصوبه شورای شهر تهران، بهای استفاده از این پارک به ازای هر نفر، 5 هزار تومان بوده و هزینه 1000 تومان برای پارکینگ در 3 ساعت اول تعیین شده است؛ ساعت کار این پارک نیز از 9.30 الی 21.30 می‌باشد.
توصیه هایی برای دایناسورگردی
1. از کودکان خود بخواهید که از نوشتن و یا ضربه زدن به این 28 گونه مجسمه متحرک دایناسورها پرهیز کنند.
2. سعی کنید قبل از حرکت به سمت این پارک، کودکان خود را با دنیای دایناسورها آشنا کنید.
3. با توجه به مشاهده گردشگران خارجی در این پارک، فروش نمادهایی از تهران با آرم پارک ارزشمند است و در واقع یک تیر و دو نشان است.
4.  فروش عروسک‌های کوچک استاندارد با هیبت دایناسورها، می‌تواند اقتصاد گردشگری پارک را توسعه دهد.
 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi