مکان رخدادهای تاریخی را در هیاهوی شهر به فراموشی نسپاریم!
سه شنبه 26 بهمن 1395 بازدید: 1065

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران (Istta) به نقل از «فارس» منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در یادداشتی به اهمیت مکان رخدادها در بحث گردشگری پرداخته  است.
امروزه گردشگری با نگاه صرف مادی کمتر مورد توجه است. گردشگری توانسته است در سبد فرهنگی خانواده‌ها با هر سطح درآمدی و طبقه و قشری جا گیرد. انسان ها به واسطه فعالیت‌های گردشگری و بازدید به دنبال کسب آگاهی، شناخت و معرفت نسبت به مسیرها، مقاصد و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی هستند.
یکی از جاذبه‌های گردشگری مکان رخدادهای تاریخی است که در گونه‌شناسی گردشگری فرهنگی می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد. مکان‌های خاص، نماد و سمبل وقوع تحولات سیاسی و اجتماعی هستند که به لحاظ تأثیرگذاری و نقطه عطف تاریخی مبدأ و سرآغاز یک سری تحولات تاریخی هستند که برای همیشه در اذهان باقی خواهند ماند.
در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی بسیاری از مکان‌ها به واسطه برخی حوادث، رخدادها و اتفاقات، آنها را به مکان رخدادهای خاص و برجسته تبدیل کرده است.
به عنوان مثال مسجد گوهرشاد در مشهد، حوزه علمیه فیضیه، قیام پانزده خرداد ،میدان 17 شهریور، میدان آزادی، زندان و مجموعه فرهنگی قصر، حسینیه ارشاد، مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی گلستان، سعدآباد، نیاوران، دانشگاه تهران و یا خیابان انقلاب اسلامی و بسیاری از مکان‌ها در تهران و یا سایر شهرستان‌ها که به نوعی پایگاه و محلی برای همبستگی و حضور مردم و یادآور تلخی‌ها و شیرینی‌ها، رشادت‌ها، مبارزات و ایثارگری‌ها و کانون آغازین و سرمنشأ تحولات عظیم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بوده‌اند.
باید این مکان رخدادها را با ذکر برجستگی‌ها و ویژگی‌های خاص آنها که به عنوان نماد و سمبل محسوب می‌شوند به نسل جوان و آینده‌سازان انقلاب شکوهمند اسلامی معرفی کرد.
ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در هر سال، فرصت مناسبی است ضمن معرفی این گونه مکان رخدادها به عامه مردم در جهت صیانت، حفاظت و مانایی اینگونه مکان رخدادها با ایجاد و راه‌اندازی موزه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی و جمع‌آوری آثار و مستندات مربوط به آن مکان که یادآور روزهای انقلاب و به نوعی یک تعلق خاطر و پیوستگی میان نسل امروز و پیوند آن با نسل‌های دیروز است تلاش شود و با برگزاری بازدیدها و اردوهای فرهنگی و تربیتی برای اقشار مختلف مردم  بویژه دانش آموزان و دانشجویان ،این مکان رخدادها را به آنان معرفی کنیم و آنها را با سرگذشت حوادث فرهنگی و تاریخی آشنا کنیم که این امر می‌تواند گامی ارزشمند در جهت پاس داری از مکان رخدادها باشد و نباید در میان هیاهوی شهر و شلوغی ها مکان رخدادها را به فراموشی بسپاریم.

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi