حضور مستعدین برتر بنیاد ملی نخبگان در تور آموزشی زمین شناسی جاده هراز- دماوند
چهار شنبه 31 شهریور 1395 بازدید: 2629

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، تعدادی از مستعدین برتر بنیاد ملی نخبگان در تور آموزشی زمین شناسی با حضور دکتر شهرابی استاد زمین شناس، چینه شناس و اقیانوس شناس مطرح کشورمان شرکت کردند.
در این تور که توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد،  شرکت کنندگان با راهنمایی دکتر شهرابی، در یک جستجوی صحرایی بصورت توقف های چند دقیقه ای کنار جاده، با رصد پدیده ها، به شناسایی و تحلیل شاخصه های ریخت شناسی می پرداختند.
اولین ایستگاه مطالعه، انتهای اتوبان بابایی در شرق تهران بود. منطقه ای معروف به قصر فیروزه که دامنه های کم ارتفاعی را شامل می شد و به شکارگاه دوره قاجار ملقب بود. این منطقه آکنده از سنگ های گرانیتی بود و به دلیل اسیدی بودن خاک، گیاهان اندکی در آن رشد و نمو یافته بودند.
ایستگاه دوم، کمی بالاتر از جاجرود بود که استاد شهرابی طی آن چین خوردگی های دوره میوسن زمین شناسی و نیز برون زد "توف" سبز رنگ که رخنمون معروفی در رشته کوه البرزاست را نشان می دادند.
جاده آبعلی-هراز نیز ایستگاهی بود که در آن شرکت کنندگان به دیدن یکی از بزرگترین Landslide یا زمین لغزش های این جاده پرداختند. لازم به ذکر است که جاده هراز بدلیل داشتن خاک سست و مارنی و سرانه بالای نزولات باران در سال، یکی از خطرناکترین جاده های ایران به حساب می آید.
در این سفر یک روزه  چندین و چند نقطه دیگر هم برای توقف و تحلیل عارضه های زمین شناسی پیش آمد که طی بازدید استاد شهرابی تاریخچه کاملی از تشکیل سنگ بستر کوهستان البرز و مشخصات ژئومرفولوژی رودخانه هراز و کوه دماوند را ارائه دادند.
پیاده روی  در حاشیه رودخانه زیبای هراز از ورودی جاده لاسم تا نزدیکی اولین تونل جاده هراز برای دیدن دیواره پرشکوه بازالتی دماوند بخش پایانی این اردوی آموزش-مهارتی بود که مورد توجه همه اعضای گروه قرار گرفت.

معرفی جاده هراز
جاده ۷۷ یا جاده هراز، به همراه جاده ۵۹ (کرج-چالوس)، مهم ترین جاده تهران-مازندران است. این جاده از درهٔ رود هراز می گذرد و نزدیک ترین راه اصلی به قله دماوند است.
این جاده یکی از زیباترین و تاریخی ترین جاده های جهان است که به انتخاب مردم ایران در سال هشتاد و نه زیباترین جاده ایران انتخاب شده است، همچنین این جاده تاریخ منطقه عظیم البرز و لاریجان، آمل و ایران را بیان می کند. همچنین این جاده کوتاه ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل است. برآورد می شود که فقط در ایام نوروز، این جاده میزبان ۵ میلیون مسافر باشد. حجم زیاد تردد در کنار ظرفیت کم جاده گاهی موجب به وجود آمدن ترافیکهای بسیار طولانی می شود. به همین لحاظ پروژه چهاربانده کردن این جاده در دست اجرا بوده و هم اکنون حدود نیمی از این مسیر چهاربانده شده است. جاده هراز دارای ۱۴ تونل بوده که طولانی ترین آن ها بیش از ۱۵۰۰ متر طول دارد. کار ساخت این جاده ۲۳ سال به طول انجامید.

زمین شناسی جاده هراز
جاده هراز بر گستره ای از سنگهای کامبرین تا سنگ های کوارتزی بنا شده است. به لحاظ تنوع جنس سنگ های زیرساخت، ویژگی های زمین ساختی، خصوصیات آب و هوایی، ارتفاع از سطح دریا و همچنین فاصله جاده تا گسلهای بزرگ، امکان تحلیل متمرکز ناپایداری در این جاده وجود ندارد. مهمترین عوامل زمین شناختی که موجب ناپایداری می شوند، گسل های راندگی بایجان و مشاء و همچنین آتشفشان دماوند است.
بخشی از جاده بر روی رسوبات آبرفتی و خاکسترهای آتشفشانی ناپایدار دماوند احداث شده که همواره خطر زمین لغزشی از نوعی که در سال ۱۳۶۴ به وقوع پیوست را به همراه دارد. سنگ های کوارتز نیز که محصول آتشفشان دماوند هستند، در واکنش به تغییرات آب و هوایی و هوازدگی ناپایداری شدیدی از خود بروز می دهند. سایر بخش های جاده، بخصوص در منطقه آب اسک نیز، همواره مرکز بزرگترین زمین لغزش های منطقه بوده و بارها قطعات بزرگی (گاه به طول ۶۰۰ متر) از جاده مورد هجوم زمین لغزش قرار گرفته و مجدداً احداث شده است.

 

گالری تصاویر
1
2
3
5
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi