ارزیابی مناطق آزاد ایران به لحاظ جذب گردشگر و توسعه زیرساخت‌های گردشگری؛ مطالعه موردی: منطقه آزاد قشم
یکشنبه 13 تیر 1395 بازدید: 3553

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA):

 

نویسندگان مقاله
رحیم یعقوب زاده، صدرا عمویی، محمد حسین جان بابانژاد

چکیده
این پژوهش به ارزیابی مناطق آزاد ایران به لحاظ جذب گردشگر و توسعه زیرساخت‌های گردشگری( مطالعه موردی منطقه آزاد قشم) ‌می‌پردازد. نوع تحقیق با توجه به ماهیت کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- تحلیلی است.
نتایج نشان داد که در برنامه ريزي توسعه مناطق آزاد ايران بايد به نقش مراكز اقامتي و هتل ها به عنوان زيرساخت هاي جذب گردشگر توجه كافي داشت. در چند سال اخیر جزیره قشم با افزایش تعداد گردشگران روبرو بوده و در بخش زیرساخت‌های ملموس از جمله واحدهای اقامتی، پذیرایی و... رشد خوبی داشته است. ولی به فاکتورهای مهمی ‌از جمله افزایش ماندگاری گردشگران در جزیره، انتفاع جامعه محلی و تنوع بخشی به محصولات گردشگری پرداخته نشده است. در بخش زیرساخت‌های ناملموس، باید به سه مقولات آموزش، امنیت، مهمان نوازی تأکید شود. باید تفکر حاکم بر بسیاری از واحدهای اقامتی جزیره از حالت مشتری مداری تغییر و وارد مرحله مشتری محوری شود. مسئولان جزیره قشم باید به برندسازی جزیره از طریق حضور در همه رویدادهای بزرگ و عمده گردشگری توجه داشته باشند.

واژه های کلیدی: مناطق آزاد، گردشگری، توسعه، خليج فارس، قشم.

  این مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی-سیاسی خلیج فارس (سال دوم، شماره 3، فروردین-خرداد 1395) می باشد.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک نمایید.

 


 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi