الزامات همگرایی منطقه‌ای در بین کشورهای حوزه خلیج فارس با تأكيد بر دیپلماسی انرژی
یکشنبه 13 تیر 1395 بازدید: 2906

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA):


نویسنده مقاله
دکتر وحید کیانی

 

چکیده
وضعیت بازار نفت و اهمیت مقوله انرژی، موجب شده است که منابع انرژی در خلیج فارس بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. از این رو کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌بایست از این مزایای ژئوپلیتیکی خود به عنوان ابزاری برای تأمین منافع ملی و همچنین پیشبرد سیاست‌های خود در عرصه بین المللی بهره گیرند. لذا، برای نیل به هدف مذکور نیازمند به همکاری و همگرایی سازنده ای بین کشورهای منطقه احساس می‌شود تا بتوانند به بهترین نحو از این پتانسیل ژئوپلیتیکی بهره برداری کنند.
مقاله حاضر در تلاش است تا با بهره گيري از روش كتابخانه اي – اسنادي چرایی ایجاد تعامل سازنده بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس را در راستای دستیابی به هدف مذکور مورد کنکاش و بررسی قرار دهد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد زمینه‌های مناسب برای سازمان قدرتمند متشکل از همه کشورهای منطقه آماده است و تنها باید این زمینه‌های بالقوه را به توانمندی‌های بالفعل تبدیل کرد. چنین همکاری‌هایی می‌تواند امکان نقش‌آفرینی هر یک از این واحدهای سیاسی را در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر کند.

واژگان کلیدی: ژئوپلیتیک انرژی، همگرایی منطقه‌ای، امنیت دسته جمعی، خلیج فارس.
 

  این مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی-سیاسی خلیج فارس (سال دوم، شماره 3، فروردین-خرداد 1395) می باشد.

برای دریافت فایل PDF مقاله کلیک نمایید.

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi