تأثیر پروژه های کوچک مقیاس (UNDP SGP/GEF) بر تغییرات اجتماعی- فرهنگی جوامع محلی (مطالعه موردی : پروژه ارتقاء اکوتوریسم روستای شیب دراز- قشم)
یکشنبه 13 تیر 1395 بازدید: 603

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA):


نویسندگان مقالات
دکتر سید سعید‌هاشمی ، راضیه مختاری پور

چکیده
يكي از اقداماتي كه با همکاری بخش کمک‌های کوچک تسهیلات محیط‌زیست جهانی(SGP,GEF )، برنامه عمران سازمان ملل متحد(UNDP) در سال 2006 در ايران انجام شده است، پروژه ارتقاء اکوتوریسم در روستای شیب ‌دراز بر پایه جاذبه تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی بوده است که به واسطه آن گردشگران بسیاری هر ساله به این منطقه سفر می‌کنند. گرچه توسعه گردشگری می‌تواند از نظر اقتصادی برای جوامع روستایی مفید واقع شود؛ اما نمی‌توان مانع از پديدآمدن تغییراتی و پیامدهایی شد که همراه با آن جوامع را در بر می‌گیرد. اگر این پیامد‌ها مدیریت نشوند، به عاملی جهت نابودی سنت‌ها و فرهنگ منطقه بدل خواهد شد، لذا شناخت هر چه بیشتر این تغییرات و پیامدها موجب قرار‌گیری گردشگری در مسیر درست خود خواهد شد. در این پژوهش از شاخص‌های اوقات فراغت، الگوهای گفتاری(لهجه)، مسکن(دکوراسیون، معماری، اثاثیه)، جهت سنجش تغییرات اجتماعی- فرهنگی استفاده شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و مطالعات کتابخانه‌ای، بهره گرفته شده است و برای بررسی فرضیات از آزمون کای‌دو استفاده شده است. نتایج نشان داد که اجرای پروژه ارتقاء اکوتوریسم روستای شیب‌دراز بر تغییرات مولفه‌های الگوهای گفتاری(لهجه)، گذران اوقات فراغت و مسکن(دکوراسیون، معماری، اثاثیه) تأثیرگذار بوده است. اين تأثير در برخي موارد مانند مسكن بيشتر و در اوقات فراغت و الگوهاي گفتاري تأثير كمتر داشته است.

واژه‌های کلیدی: پروژه‌های کوچک مقیاس، (UNDP SGP/GEF)، خليج فارس، روستای شیب دراز، قشم، اكوتوريسم.
 

  این مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی-سیاسی خلیج فارس (سال دوم، شماره 3، فروردین-خرداد 1395) می باشد.

جهت دریافت فایل PDF مقاله کلیک نمایید

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi