نقش هویت‌های متعارض در عدم شکل گیری اجتماع امنیتی در منطقه خلیج فارس
یکشنبه 13 تیر 1395 بازدید: 3028

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA):

نویسنده مقاله: دكتر رضا اختیاری امیری

چکیده
ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکنون موفق نشده اند تا به یک مکانیسم امنیتی مشترک و جمعی در منطقه دست یابند. با توجه به معمای امنیت منطقه خلیج فارس، سوال اصلی پژوهش بر این محور قرار دارد که هویت‌های متعارض ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چه نقشی در عدم تحقق اجتماع امنیتی در منطقه خلیج فارس دارد؟
این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی – تحلیلی و در چارچوب رهیافت سازه انگاری و پارادایم اجتماع امنیتی، این انگاره را مفروض می‌پندارد که یکی از موانع اصلی و بنیادین در ایجاد یک جامعه امنیتی در منطقه خلیج فارس، هویت‌های ناهمگون و متعارض ایران و شیخ نشین‌های عرب منطقه، به عبارتی «جدالهای هویتی» بین این کشورها بوده است. در حقیقت، هویت‌های متعارض ایران و شیخ نشین‌های عرب منطقه موجب شده تا آنها کنش‌های متفاوتی را در عرصه سیاست خارجی از خود بروز داده و بدین ترتیب فرآیند همگرایی امنیتی در منطقه با مانع مواجه گشته، و نهايتاً این کشورها موفق نشوند به ترتیبات امنیتی پایداری که منبعث از اراده جمعی و مشارکت همه کشورهای ساحلی باشد، نائل آیند.

واژه های کلیدی: ایران، شورای همکاری خلیج فارس، معمای امنیت، هویت، اجتماع امنیتی.

  این مقاله برگرفته از فصلنامه مطالعات فرهنگی-سیاسی خلیج فارس (سال دوم، شماره 3، فروردین-خرداد 1395) می باشد.


جهت دریافت فایل PDF مقاله
کلیک نمایید.
 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi