کمپ کویری متین‌آباد
یکشنبه 2 اسفند 1394 بازدید: 7365

رفتن به سفرهایی با قصد دیدار از طبیعت بیشتر برای تغییر آب و هوا، تفریح، استراحت، رفع خستگی، کسب آرامش روحی و تجدید نیرو برای کار مجدد است. بعبارتی دیگر گردشگری مبتنی بر طبیعت گردی، مسافرت به منظور کسب لذت از نواحی طبیعی دست نخورده و مشاهده نزدیک حیات وحش گیاهی و جانوری می باشد. اکوتوریسم یا گردشگری در طبیعت، نوعی گردشگری با رعایت اصول اولیه در حفظ محیط زیست و در راستای پایداری گونه ها و زیستگاههای طبیعی می باشد. کمپ متین آباد بعنوان اولین کمپ طبیعی Eco camp در ایران بر اساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اکوتوریسم پایدار ایجاد شده است. کمپ متین آباد در 25  کیلومتری شمال نطنز و 60 کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد. 





چادرها





چایخانه



 

موقعیت جغرافیایی محل
روستای متین آباد در خط مقدم تعادل بین انسان وماسه قرار گرفته است. نوار ماسه ای این منطقه جزئی از نواری است که در حد واسط بین دوپلایای دق سرخ زواره و دریاچه نمک قرار دارد. نوار ماسه ای مذکور در گذشته مرز شکل گیری و بستر تشکیل روستاهایی بوده که امروزه تمامی آنها در زیر ماسه مدفون هستند و درحدود 4 کیلومتری همین کمپ می توانید یکی از سایتهای باستانی مدفون را مشاهده کنید. تنها آثار باقیمانده این شهر یا سکونتگاه مدفون در نوار ماسه ای مرقد امامزاده آقا علی عباس (ع) فرزند امام هفتم شیعیان است. بعلت احترامی که مردم به ایشان قایل هستند در طول 1200 سال گذشته حفظ شده است.
ویژگیهای اقلیمی - میانگین دمای سالانه حدود 19 درجه و میزان بارش 100 میلیمتر وحداکثر مطلق دما 46 و  حداقل مطلق 12- می باشد.
شواهد نشان می دهد در هزار سال پیش اثری از تپه های ماسه ای در این منطقه وجود نداشته است. همه تپه های ماسه ای درزیر خط تراز (منحنی میزان) 1000 قرار گرفته اند.
ماسه هایی که در اینجا وجود دارد نماینده کانیهای موجود در سنگهای کرکس هستند که طی فرایند فیزیکوشیمیایی از سنگها جدا و بوسیله آب به اینجا حمل گردیده اند.
تاریخ استقرار انسان در این شهرستان و بخصوص دشتهای منطقه براساس تحقیقات مشترک گروه های ایرانی وآلمانی به اواخر پالئولتیک 1200 سال قبل بر میگردد ولی به وفور محوطه های مربوط به هزاره های ششم، پنجم، چهارم، سوم و اول قبل از میلاد در فاصله ای به شعاع 10 کیلومتری متین آباد وجود دارند.
یکی از محوطه هایی که از سال 1379 تا 1382 بواسطه گروه ایرانی و آلمانی کاوش شده محوطه باستانی اریسمان در 10 کیلومتری متین آباد قرار دارد این محوطه بعوان وسیعترین وقدیمیترین سایت متالیک پیش از تاریخ ایران شناخته شده و نمادی شاخص از تاریخ و فرهنگ صنعتی پیش از تاریخ ایران و جهان معرفی گردیده است.
 
هدف از تاسیس
سفر برای گردش در جاذبه های طبیعی منطقه جهت فراگیری از طبیعت، تماشای حیات وحش منحصربفرد منطقه شامل پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره، تیهو و چکاوک ، آشنایی با پوشش گیاهی منحصر بفرد کویری و گیاهان زراعی و کشاورزی محلی، عکاسی از مناظر بدیع، رصد ستارگان در شب و ماجراجویانه تر از اینها، شترسواری٬ پیاده روی و دوچرخه سواری در کویر استفاده از ویژگیهای آب و هوایی بهمراه آرامش موجود در منطقه و مدیتیشن بر روی شنهای کویری بنوعی گردشگری سلامت را برای ما تعریف می کند.
تنوع فرهنگی در سنت ها و آداب و رسوم  گردشگری رویدادهای منطقه را به رخ می کشد تا آنجا که به مناسبت های مختلف٬ بهانه ای برای جمع شدن کنار هم داریم. برداشت محصولات مختلف ( گندم٬ انار و ...) و جشنهای مذهبی، نیمه شعبان، عید فطر و ... همچنین چشنهای باستانی مانند مهرگان، سده، چهارشنبه سوری و یلدا این بهانه ها را پر رنگ تر می کند.
تاسوعا و عاشورا در ابیانه به فاصله 40 کیلومتری ٬ اربعین و چهل و هشتم در جوار مرقد امامزاده آقا علی عباس (ع) به فاصله 5 کیلومتری و قالیشویان در اردهال به فاصله 100 کیلومتری و وجود 32 امامزاده و بقاع مذهبی شهرستان نطنز نیز برای اهل زیارت و معنویت جایگاه با اهمیتی را دارند.
مکان جغرافیایی متین آباد و قرار گرفتن آن در نزدیکی دو شهر بزرگ کاشان و اصفهان از یکطرف و نزدیکی به طبیعت کویر و کوهستان از طرف دیگر٬ تنوع و گوناگونی سفرهای گردشگری کوتاه مدت را امکان پذیر کرده است.
ساکنین فعلی این دشت مردمانی هستند که در کمتر از 300 سال پیش بعلت شرایط نسبتاً مناسب (وجود آب، خاک حاصلخیز...) در این دشت ساکن شده اند اگر چه شواهد از حضور متناوب آنها در دوره های قبل نیز موجود است.


مراحل ساخت
در طراحی و ساخت سازه های کمپ متین آباد، موارد مختلفی در نظر گرفته و رعایت شده است. از اساسی ترین آنها میتوان توجه به سبک معماری سنتی و بومی ایرانیان ساکن حاشیه کویر اشاره کرد. ترکیب این سبک معماری با طبیعت باز و دلگشای اطراف، تلاش در کاهش اثرات منفی سازه ها به طبیعت اطراف و مناظر طبیعی کوه و کویر را دارد.
احداث چادرها بدین سبک نیز به نوعی یاد آور طریقه سکونت مردمان عشایری حاشیه کویری و احیای بادیه نشینی آنها می باشد.


  کومه ها





اتاق ها










 

تلفن :    88107670/  88715232
فاکس :    88712927
پست الکترونیک :     info@matinabad.com
کانال تلگرام :        @matinabadecocamp   
نشانی دفتر مرکزی: تهران، خیابان ولیعصر، مقابل مطهری، خیابان سوم یوسف آباد، ساختمان شماره 15
کدپستی: 1433633611   
وب سایت:
http://www.matinabad.com

 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi