روایتی از تاثیرات کووید 19 بر صنعت گردشگری
دوشنبه 22 اردیبهشت 1399 بازدید: 1272
اغراق نیست اگر بگوییم کووید 19 کمر صنعت گردشگری را در سراسر جهان شکسته است. صنعتی که خطوط هوایی، هتل‌ها، سایت‌های رزرو هتل و کسب‌و‌کارهای بسیار دیگری در آن فعالیت دارند. حالا با توقف ناگهانی سفرها و مشکلات مالی برآمده از آن رو‌به‌رو هستند، بحرانی که معلوم نیست چه زمانی به پایان می‌رسد.
به گزارش مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA) به نقل از خبرگزاری برنا؛ داده‌های وب‌سایت استاتیستا که آمارهای بین‌المللی را منتشر می‌کند نشان می‌دهد درآمد جهان از صنعت گردشگری در سال جاری میلادی 447/4 میلیارد دلار باشد، این رقم نسبت به سال گذشته کاهش 34/7 درصدی داشته است. این در حالی است که در سال گذشته میلادی پیش‌بینی می‌شد درآمد صنعت گردشگری در سال جاری به حدود 712 میلیارد دلار برسد.
در همین راستا سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به بررسی تاثیرات کووید 19 بر صنعت گردشگری می‌پردازد. براساس این گزارش شیوع کرونا گردشگری را در سراسر جهان دچار اختلال کرده است. قرنطینه بیشتر مردم دنیا را در فصولی که نقاط اوج گردشگری به شمار می‌آید به ماندن در خانه واداشته است.
بنا بر گزارش سازمان جهانی گردشگری در جایگاه یکی از زیرمجموعه‌های سازمان ملل، بیش از 200 کشور برای مقابله با کووید 19 محدودیت‌هایی را وضع کردند که ورود به آنها را سخت یا غیرممکن می‌کند. در طول تاریخ هیچ‌گاه سفرهای فراملی این چنین با محدودیت رو‌به‌رو نشده بود. تعلیق پروازها و بسته شدن مرزها میلیاردها دلار هزینه برای کشورها دربرداشته است، هزینه‌ای که پیش از این صنعت گردشگری آن را تامین می‌کرد حالا اما خطوط هوایی با بی‌پولی در کشمکش هستند و میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست داده‌اند. همه اینها سبب شده گردشگری یکی از صنایعی باشد که بیشترین خسارات برآمده از شیوع کرونا را متحمل شود.
گزارش سازمان جهانی گردشگری حکایت از آن دارد که 97 کشور (45 درصد) جهان همه یا بخشی از مرزهای خود را بسته‌اند و در 65 کشور (30 درصد) جهان همه یا شماری از پروزها به تعلیق درآمده‌اند. تا 20 آوریل (1 اردیبهشت) هیچ یک از کشورها محدودیت‌های سفر را کاهش نداده یا لغو نکرده بودند و در برخی موارد نه تنها به گردشگران حتی به ساکنین خود اجازه ورود نمی‌دادند.
بنا بر داده‌های وب سایت فلایت‌رادار24 که مسیرهای پروازی را در سطح بین الملل ردیابی می‌کند، متوسط شمار روزانه پروازهای تجاری از بیش از 100هزار پرواز در ماه‌های ژانویه (اواسط دی تا اواسط بهمن 1398) و فوریه (اواسط بهمن تا اواسط اسفند 1398) به حدود 78هزار و 500 پرواز در ماه مارس (اواسط اسفند 1398 تا اواسط فروردین 1399) و 29هزار و 400 پرواز در ماه آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت 1399) کاهش پیدا کرد. چنین کاهشی در شمار پروازها خطوط هوایی را با مشکلات مالی رو‌به‌رو کرده به اندازه‌ای که در برخی کشورها به واکنش‌های دولتی برای کمک به شرکت‌ها انجامیده است.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به شرکت‌هایی مانند اَمریکن، دلتا و یونایتد میلیاردها دلار کمک دولتی اعطا می‌کند. دولت‌ها فرانسه و هلند از کمک 11میلیارد یورویی (12.3میلیارد دلاری) به شرکت اِیرفرنس‌کی‌ال‌ام خبر می‌دهند و دولت سنگاپور نیز با همکاری بخش خصوصی 13.42میلیارد دلار به خطوط هوایی کمک کرده است.
بنا بر برآورد انجمن بین المللی حمل‌و‌نقل هوایی درآمدی که خطوط هوایی از جابه‌جایی مسافران به دست می‌آورند در سال جاری میلادی به 314 میلیارد دلار نزول می‌کند این رقم در مقایسه با سال گذشته 55درصد پایین‌تر است.
برندان سوبی یک تحلیلگر مستقر در سنگاپور در این باره به سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: چند سال طول می‌کشد تا صنعت هوانوردی به حالت سابق بازگردد. روند بهبود به‌ویژه برای سفرهای بین المللی بسیار کند و طولانی خواهد بود.
علاوه بر خطوط هوایی، هتل‌ها نیز از کاهش شمار سفرها آسیب دیده‌اند. این کاهش از ماه مارس شروع و باعث شد برخی از بزرگ‌ترین هتل‌های زنجیره‌ای جهان هزاران نفر از کارکنان خود را به مرخصی بفرستند. علاوه بر اینها سایت‌های رزرو هتل نیز دیگر کسب‌و‌کاری است که در صنعت گردشگری فعالیت دارد و از شیوع کرونا متضرر شده است.
صنعت گردشگری سهم 10.3 درصدی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده و این توقف ناگهانی در سفرهای بین المللی می‌تواند منجر به از بین رفتن بیش از 100 میلیون شغل در سال جاری شود، این به معنای کاهش 2.7تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی برآمده از صنعت گردشگری در سال جاری میلادی است.d
مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi