برگزاری نشست "تاثیرات شبکه های اجتماعی بر سیاستگذاری گردشگری در ایران" با حضور دکتر نعمت الله فاضلی
ششمین نشست علمی- تخصصی از سلسله نشست های تخصصی چشم انداز صنعت گردشگری در ایران برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، نشست تاثیرات شبکه های اجتماعی بر سیاستگذاری گردشگری در ایران از سلسله نشست های تخصصی چشم انداز صنعت گردشگری در ایران توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در محل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و با حضور دکتر نعمت الله فاضلی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حضور جمعی از فعالان حوزه گردشگری برگزار شد.
در ابتدای این نشست رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران با ارائه توضیحاتی از اجرای طرح نشست های تخصصی چشم انداز صنعت گردشگری توسط مرکز گردشگری اظهار کرد: این طرح با هدف بهره گیری از تخصص نخبگان در حوزه گردشگری و انتقال راهکارهای آنها به تصمیم گیران از مهرماه 94 آغاز شده است و تا پایان مهر 95 ادامه خواهد داشت. تاکنون 5 نشست با عناوین "جوانان و مصرف گردشگری"، "بایدها و نبایدهای طبیعت گردی در ایران"، "چالش های آموزش گردشگری در ایران" و "دیپلماسی گردشگری(فرصتها و چالش ها)" و "اثر متقابل فرهنگ و گردشگری" با حضور سخنرانان برجسته حوزه گردشگری برگزار شده است.
وی همچنین با اشاره به فعالیتهای و اقدامات مرکز همچون برگزاری بازدیدهای علمی-فرهنگی افزود: این مرکز تا کنون ده دوره از طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" را در سراسر کشور اجرا نموده است که در یازدهمین مرحله از این طرح تعداد 90 اردوی علمی-فرهنگی برای اعضای بنیاد ملی نخبگان اجرا خواهد شد.
یعقوب زاده در پایان سخنان خود با معرفی سایت مرکز گردشگری اظهار کرد: سایت جدید مرکز با ارتقاء به هفت زبان زنده دنیا جامع ترین سایت در اطلاع رسانی گردشگری در کشور می باشد که تا پایان بهمن ماه رونمایی خواهد شد و پس از راه اندازی کانال تلگرام و اینستاگرام کاربران می توانند از این طریق نیز از اطلاعات سایت بهره مند گردند.
در ادامه نشست دکتر نعمت الله فاضلی  عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به طرح دیدگاه های خود در خصوص شبکه های اجتماعی و تاثیرات آن رویداد گردشگری پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود از شبکه های اجتماعی به عنوان یک امر پروبلماتیک نوظهور یاد کرد و افزود: در جهان کنونی با فرآیندهای مختلفی همچون جهانی شدن، تجاری شدن، کالایی شدن، فردی شدن و در نهایت گردشگرانه شدن یا همان سفری شدن  مردم به عنوان یک فرآیند جمعی روبرو هستیم که پیامدهای مختلفی را در پی دارد.
فاضلی با طرح این سوال که شبکه های اجتماعی و به ویژه موبایل چه نقشی را در فرآیند گردشگرانه شدن زندگی مردم ایفا می کنند و نحوه سیاستگذاری بر این امر چیست، اظهار کرد: همگانی، همه جایی و همه زمانی شدن امر گردشگری اولین کاری ست که شبکه های اجتماعی برای گردشگری ایجاد می کند. تا قبل از پیدایش شبکه هایی همچون تلگرام و اینستاگرام و ..... وبگردی و در واقع وبگاه ها به انتقال این مقوله می پرداختند.
وی با اشاره به اینکه شرایط کنونی با گذشته بسیار فرق کرده بیان داشت: در گذشته انتقال و جابه جایی امر معمولی نبود و اصولا انتقال و سفر با مجموعه وسیعی از تشریفات انجام می شد اما در عصر جدید زندگی به سمت سیال بودن و حرکت پیش می رود و اینجاست که شبکه های اجتماعی این جابه جایی را با تصاویر، ایماژها، نمادها، اصوات و ... به سرعت توسعه می دهد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: شبکه های اجتماعی حس گردشگرانه شدن زندگی را در انسانها درونی می کند و درواقع جاذبه های مختلفی از گردشگری را برای ما بازنمایی می کنند.
این صاحب نظر حوزه انسان شناسی و مسائل اجتماعی یکی از وظایف شبکه های اجتماعی را دموکراتیک کردن گردشگری عنوان کرد و بیان کرد: میلیونها ایرانی از هر قشری داوطلبانه وقت خود را صرف گشتن در شبکه های اجتماعی می کنند و با سهیم شدن در این امر داوطلبانه به باز تفسیر طبیعت، فرهنگ و تاریخ از منظر گردشگرانه می پردازند.

تبدیل یک صحنه به یک ثروت وظیفه شبکه های اجتماعی است
این استاد دانشگاه تبدیل یک صحنه به ثروت را فرمول توسعه اقتصادی دانست که هم اکنون توسط شبکه های اجتماعی انجام می شود؛ برای مثال یک گردشگر با رفتن به ابیانه و تولید ایماژهایی همچون تصویر، صدا، فیلم و واژه ها معنایی جدیدی از آن منطقه ایجاد می کند که با انتشار آن در شبکه های اجتماعی نه تنها آن را زنده می کند بلکه منجر به جذب گردشگر و در نتیجه تجاری شدن آن می شود. درواقع این پایگاه ها و شبکه ها هستند که با افزودن رنگ و تصویر و صدا و واژه ها اماکن را زیباتر به ما جلوه می دهند و اینجاست که نگاه خیره گردشگری نگاه عمومی زندگی می شود.  
وی افزود: با سفر رفتن آلزایمر فرهنگی برطرف می شود و اماکن تاریخی ای که فراموش شده اند دوباره احیاء می شوند.

شبکه های اجتماعی مسری هستند
وی گفت: کاربران شبکه های اجتماعی با تماشای یک فیلم و ارسال آن به گروه های مختلف و تسری بخشیدن اطلاعات در امتداد این شبکه ها قرار می گیرند و درواقع موقعیت های گردشگری را ما انسانها می سازیم و سیاستگذاری می تواند موفق باشد که عده بیشتری را مشغول گردشگری کند.
وی در پایان با اشاره به بحران سیاستگذاری در ایران و عدم تعریف این پارادایم در شبکه های اجتماعی خاطرنشان کرد: از آنجا که مردم ایران دانش کاملی درباره سفر و گردشگری ندارند می توان با برنامه ریزی در این شبکه ها اصول این دانش را رواج داد.
مسائل گردشگری باید از طریق این شبکه ها مطرح و سیاستگذاری از طریق گفتگوهای اجتماعی شکل بگیرد.
در پایان این مراسم با اهدا هدیه یادبود از دکتر نعمت الله فاضلی تقدیر به عمل آمد.
خاطرنشان می گردد سخنرانی این نشست در قالب کتابچه ای در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

گالری تصاویرنظرات شما پیرامون خبرامتیاز به خبرارسال به دوست
121
109
095
084
068
063
0.9
031
008
025
020
016